Hej Tobias,

    reglerna säger att om du t.ex är född 1998, då kan du börja läsa på komvux tidigast från 1 juli 2018 men undantag av att om du redan har "genomfört 3-årig utbildning" på ett nationellt program på gymnasiet, och har fått Examensbevis eller studiebevis, då kan du börja på komvux tidigare.
    men om jag förstår dig rätt så har du hoppat av gymnasiet och ej har genomfört 3årigt utbildning på ett nationellt program. Då kan du enligt reglerna söka till komvux under våren och komma in från 1 juli 2018.

    Om komvux kan göra undantag i ditt fall - vet inte jag. Det måste man fråga personal på komvux. Rektor är ytterst ansvarig. Det är möjligt att de inte kan eller vill göra undantag.
    Du kan alltid bedriva självstudier och anmäla dig till prövningar, om du idag ej är inskriven på någon gymnasieskola.
    Folkhögskola är också en möjlighet för dig som är över 18 år.

    Om det är så att du inte kan komma in på komvux innan 1 juli och det är mer än 7 månader kvar tills dess - då råder jag dig att antingen försöka få jobb och/eller bedriva självstudier och/eller fundera på att kanske försöka komma in i någon pågående gymnasieutbildning kanske på en annan gymnasieskola och/eller på ett annat program. Jag vet inte på vilket program du läste men vissa program är så pass lika som t.ex Ekonomi och Samhällsvetenskapsprogrammet och även ES, media och HU, kultur - att rektor kan ta in mitt i läsåret på "fel program" men man "förlorar" då minst ett år... säg att du hoppade av åk3, då kanske du kan komma in på ett annat program in i åk2 nu, till jul.
    Jag vet inte om det är det du vill eller kan tänka dig, men, enligt min mening, allt är bättre (vilka studier som helst) än att inte ha någon sysselsättning och inkomst.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Vux i Helsingborg har Drop in - nästan varje vardag. Kontaktuppgifter finns på https://helsingborg.se/vux

    Enligt info på sidan, länk ovan, ändrade de adress för Drop.in och från må 27 nov, dvs från imorgon är det en annan adress. På måndagar är drop-in kl.10-12 - besök dem imorgon. Ta med dig de betyg du har om du har några; skriv annars ner vad du har läst på för kurser och vad du fick för betyg i kurserna. Jag kan inte lova att de kan skriva in dig på komvux; för att du är enligt reglerna för ung. Men du kan fråga om du kan träffa rektor eller skriva ett brev till rektor och förklara varför du inte kan läsa på gymnasiet och vill i stället läsa på komvux.

    Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd kan också, i undantagsfall, köpa plats på komvux åt en yngre elev.
    Vänligen och lycka till!

    julia syv

    P.S: hör gärna av dig sen och berätta hur det går! vi håller tummarna!