pumpan
    Hej, ska börja gymnasiet till hösten men på gymnasiet jag jättegärna vill gå på har man geografi 1 (mitt favoritämne) i trean. Är det möjligt att ta den kursen i 2an istället? Tycker att det verkar så långt bort att ha den i 3an!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    just den frågan (om du kan på en viss skola läsa Geografi 1 under åk2 i stället för under åk3) kan inte vi på Fråga SYV svara på. Det är en fråga som du måste ställa till skolan direkt.

    Möjlighet att läsa kurser under olika årskurser beror på hur schemat ser ut, tillgång till behöriga lärare och andra "praktiska omständigheter" som löses på skolan lokalt.

    Det är jättebra att du gillar geografi och jag tycker du kan läsa på egen hand, besök biblioteket och fråga vilka böcker en bibliotekarie kan rekommendera. Du kan kanske låna den läroboken som används i kursen Geografi 1 på gymnasiet och börja läsa den redan nu. Det är väldigt mycket man kan lära sig på egen hand.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till!

    Liselotte SYV

    Liselotte