Alma

    Hej! Jag börjar plugga till civilingenjör i teknisk fysik om någon vecka och har fått höra att man inte riktigt har de kortare loven som man hade på gymnasiet. Men min familj planerar att vara bortresta en vecka under hösten och jag undrar om det är vanligt att studenter tar ledigt eller pluggar på distans någon vecka under terminen? För exempelvis en resa. Om det är så att studenter gör det ibland, vilken vecka är då att föredra? Tentaveckorna vill man ju absolut inte missa och misstänker att det kan vara bra vid kursstart, eller? Så om man ska resa bort, kan det vara bra i mitten av läsperioden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns nog inga generella svar att ge på din fråga, utan tanken är ju att de studerande studerar alla veckor under terminen. Hur upplägget ser ut på just ditt program måste du fråga de som jobbar på just din utbildning. Har du tur, så får ni i början av utbildningen (kanske redan på uppropet) planeringen framåt för hela terminen då du ska kunna se när olika "moment" inom kursen ligger. Med de olika "momenten" menar jag föreläsningar, tentor, seminarier och grupparbeten. Man får också tänka på att man /tyvärr/ också kan bli sjuk under terminens gång... så, om man reser iväg en vecka och sedan blir sjuk i ännu en annan vecka och sedan kanske händer ngt annat... så kan man på så sätt missa ganska mycket och kanske (i värsta fall) missar få godkända betyg på kurserna. Så, det generella rådet jag vill ge är att försöka i allra månligaste mån vara tillgänglig för utbildningens olika moment och försöka skippa planera resa bort under terminstiden. Men du gör som du själv tycker blir bäst. Fråga personal som jobbar på din utbildning om du kan få hela upplägget "framåt" så långt som möjligt... . Men även om man får hela upplägget "framåt" - säg - för hela läsåret, så kan "saker hända": lärare kan bli sjuk och sedan frisk och hen kan därför flytta på de obligatoriska seminarier och kanske t o m datumen för tentorna och detta med kort varsel. Därför är det bra att inte planera för resor eller för att vara borta från utbildningen av en annan anledning, över huvudet taget.

    Studie- och yrkesvägledare