Amanda
    Hej! Detta kanskeblir en lite rörig och klurig fråga... Det är nämligen såhär att jag går tredje året på Restaurang- och livsmedelsprogrammet med inrikting kök och servering och det är verkligen inte rätt linje för mig. Lider av psykisk ohälsa och klarar inte av att göra det praktiska i arbetet, det vill säga servera och laga mat till gäster som vi får i våran egna restaruang. Pågrund av min psykiska ohälsa har jag mycket frånvaro och om det fortsätter såhär så får jag gå om och jag har endast ett halvår på mig då vi går ut på praktik på vårterminen. Min fråga är om jag på något sätt kommer kunna klara av kurserna matlagning 3 och servering 2 utan att behöva göra allting praktiskt, alltså om man kan göra några uppgifter teoretiskt?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda,

    det är väIdigt bekIagIigt att du Iider av en sjukdom. Visa ditt läkarintyg tiII skolsköterska och kurator (de har sekretess och kommer inte berätta om din diagnos för någon, utan att du ger tillstånd till det).

    Jag hoppas att pga du har läkarintyg, så ska din skoIa göra anpassningar. Det är, annars, obligatoriskt att genomgå minst 15 veckors praktik på aIIa yrkesprogram.

    Det är rektor på ditt program som är ytterst ansvarig. Du kan prata med rektor och se vad hen kan göra.

    Annars så är det så att som kock, kallskänka eIIer måItidsbiträde, så måste man kunna Iaga mat och servera kunder. Om du får yrkesexamen inom Restaurang/IivsmedeI men inte kan arbeta inom det, vad ska du ha din examen tiII? Har du några tankar kring vad du vill göra efter gymnasiet?

    Vänligen

    Peter SYV