Elin
    Hej! Om man tänkt ta ut en examen i exempelvis beteendevetenskap som man själv läst ihop med hjälp av fristående kurser, måste man ta ut den där det beteendevetenskapliga programmet finns?

    Läste någonstans att man bör läsa sina 90p i psykologi, sociologi eller pedagogik på det stället där man vill ta ut sin examen men hittar bara 30p kurserna i pedagogik på Södertörn och Stockholm i Stockholmsområdet och dem två har inte det beteendevetenskapliga programmet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    högskolorna/univesiteten i Sverige åtnjuter den så kallade "akademiska friheten" och kan i viss mån själva bestämma vilka kurser som får infå i de examina som du utfärdar.
    Att läsa alla 90 hp på Samma lärosäte, dvs kurserna från 1-30 hp; och sedan 31-60 hp och sedan 61-90 hp på samma lärosäte där man läste lägre kurser i samma ämne Rekommenderas. Det är inte en absolut regel, men en REKOMMENDATION, som baserar sig på att undvika risken att innehåll i kurserna "överlappar" varandra och situationen uppstår att poängen ändå inte räcker till att ta ut en examen, trots att det ser ut att det är rätt (tillräckligt) antal poäng.

    Har man tur, kan det gå bra att läsa kurser inom samma ämne på olika lärosätena... Innehåll i kurser och kursutbud på olika lärosäten förändras.
    Nästa "problem" är att du kommer att söka till varje "nästa kurs" och konkurrera om plats. Risken finns att du ej kommer in och det blir uppehåll och i värsta fall total stopp på vägen mot din examen.
    Att läsa ett program är säkrare. Inom programmet har du platsgaranti på alla kurser som ingår i programmet (så länge du klarar av godkända poäng på kurserna och inte hoppar av).
    ***
    Du får välja - antingen försöker du hitta ett Program som du söker till; eller så gör du Planering mot examen med studievägledare på det lärosäte där du vill ta ut din examen (i den planeringen kan kurser ingå som läses på andra lärosäten; dock kan inte studievägledare garantera att du kommer in på alla de kurser som du behöver läsa); eller så chansar du /i början/ och söker kurser som du vill läsa - och ser sedan vad som händer (kanske ska du i så fall behöva ändra inriktning på din examen eller läsa under längre tid än 3 år - för att ta ut kandidatexamen).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L.

    Liselotte