Asma
    Hej! Jag skulle vilja fråga om man läser till tandhygienist eller sjuksköterska, vilka betyg krävs det att kunna komma i programmet? Alltså om man har e och d betyg för mesta ämnen kan komma i utbildningen? Och andra fråga är att man kan jobba som sjuksköterska efter utbildningen om man har tandhygienist examen? Eller ska man läsa om sjuksköterska program från början? Sista frågan är att finns det möjligt att man läsa vidare efter tandhygienist programmet för att höja sin utbildning efter 3 år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Asma,
    Sjuksköterska och Tandhygienist är i Sverige Olika yrken; båda kräver legitimation. Det är olika program man läser. Det är möjligt att någon liten del av programmen är densamma men inte mycket... så det är i princip att läsa det andra programmet efter "det första programmet" - så det kommer ta minst 5 år på heltid att bli både sjuksköterska och tandhygienist; och du måste på nytt konkurrera med dina gymnasiala betyg och/eller med resultatet från Högskoleprovet, till det andra programmet.

    Konkurrens till högskoleutbildning
    Oavsett hur höga eller låga betyg du har från gymnasiet, kan du även konkurrera i HP-urvalet (med resultat av högskoleprovet); gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar! - är mitt råd.
    Alla D-betyg i examensbeviset ger jämförelsetal på 12,5 och även om du t.ex får max antal meritpoäng, som är 2,5 så blir summan, Meritvärde, i så fall endast 15.0 och det brukar krävas högre meritvärde för att komma in på de utbildningar som du nämner i din fråga. Men egentligen är det ingen som på förhand kan säga hur höga betyg kommer krävas. Alla behöriga sökande Konkurrerar om plats; de med högre meritvärde kommer in först och så länge platserna räcker...
    Försök höja ditt meritvärde. Och kika också på andra utbildningar, t.ex på yh till tandsköterska.

    Vidareutbildningar för tandhygienister
    Som utbildad tandhygienist kan det finnas möjlighet att fortsätta studera för magisterexamen i Odontologisk profylaktik. Utbildningsutbud förändras. Tandhyg.programmet tar misnt 2 år, kanske 3 år att läsa - så du kan söka påbyggnadsutbildningar först om 2-3 år och då kanske det finns nya utbildningar som idag ännu ej finns.

    • : Tack för svaret!
    • : Men vilken är svårare ? Alltså behöver högre meritvärde ! Sjuksköterska eller tandhygienist ? Är de både lika svåra och är lika om man jämför ?? Alltså jag menar är tandhygienist högre än sjuksköterska?
    • Anna :

      Vilket meritvärde som ger plats på en högskoleutbildning vet man när antagning är jänomfört, alltså - i efterhand. (tänkt dig en auktion där föremål säljs: det är föst Efter att auktionen är slut som man vet vad det blev för priser... man kan inte säga på förhand). Efter grundutbildning till sjuksköterska kan man läsa många Olika påbyggnadsutbildningar. Efter tandhygienist brukar det inte finnas så många olika påbyggnadsmöjligheter. Det går att bli tandhygienist efter 2 års högskolestudier, men till sjuksköterska måste man läsa 3 år. Du kan söka till 12 olika alternativ på högskolor/universitet samtidigt.