Emelie
    Hej,

    Jag funderar på att utbilda mig inom tandvård, till tandhygienist eller tandsköterska. Jag vet att det skiljer en del i utbildningslängd och lön, dock undrar jag hur stor skillnaden är i lön och löneutveckling om man utbildar sig längre till tandhygienist istället?

    Sedan vet jag också att det skiljer i arbetsuppgifter och då jag främst är intresserad av barntandvård, pedodonti, undrar jag om man har störst möjlighet att jobba med barnpatienter som tandhygienist eller tandsköterska, samt om man i så fall ska satsa på att jobba privat eller inom Folktandvården?

    Tack på förhand,
    Emelie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    tandsköterska är en Yrkeshögskoleutbildning som är mycket populär, ex. kan det finnas 600 behöriga sökande till 32 utbildningsplatser.
    Om du kommer in på tandhygienist och till tandsköterska samtidigt - det är först då du har val ang. vilken utbildning du ska gå. Sök båda. Det är oberoende av varandra ansökningar.
    OBS! även om man har mycket höga betyg - finns det ingen garanti på att komma in på en yrkeshögskoleutbildning, där även andra saker värderas som t.ex arbetslivserfarenhet, motivation, resultat av tester och intervjuer.
    Däremot kommer man på sina betyg och/eller resultat av högskoleprovet på högskoleutbildningar, som ex. Tandhygienistprogrammet är.
    Det är alltså 2 olika typer av ansökningar - men du kan givetvis ha tur och komma in på båda... Kommer du, däremot, endast på en av dem - då råder vi dig att börja läsa där du kom in.

    Ang. lön - kika på Framtid.se/yrke/tandhygienist - ca lön 30 000kr.
    och yrke/tandskoterska - ca lön 25 600 kr.

    Mer om lön  - det man ofta glömmer att tänka på är "förlorad arbetsinkomst": under det tiden tandsköterska redan började jobba och tjäna pengar, är tandhygienisten fortfarande under utbildning och lånar pengar av CSN eller lever snålt på endast bidragsdel av studiemedel.

    ang. vem som har störs chans att jobba med barntandvården - är mycket svårt att säga... Som nyutbildad kommer man troligtvis ta jobbet där det bjuds, och inte där man helst vill jobba. Sedan får man söka sig vidare. Mycket beror på tur också! Det kan också inträffa förändringar i tandvården som vi idag inte känner till... kan, alltså, inte svara på den frågan.