Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amira,

    Tandhygienistprogrammet ges i Stockholm på Karolinska Institutet. För att bli behörig behöver du få ut Examensbevis och ha godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2,3 och engelska 6 samt i Matematik 2, samhällskunskap 1a1 och 1a2 och i antingen Naturkunskap 2 eller i ett antal kurser från ditt program, VO, som är ersättningskurser som gör att du inte behöver läsa just naturkunskap 2.
    Kurser för Grundläggande behörighet (svenska 2, 3 och engelska 6) har alla elever på alla yrkesprogram rätt att läsa på sina gymnasieskolor, om de säger till om det på skolan: alltså att de vill läsa kurser för Grundläggande behörighet.
    Däremot är det inte självklart att få läsa Matematik 2 och du behöver godkänt betyg även i den kursen. Fråga på din gymnasieskola om du kan läsa matte2; om inte - kommer du behöva komplettera efter gymnasiet.
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen. Det rekommenderas att även göra Högskoleprovet och det är bra om du kan hinna göra HP flera ggr innan du söker till högskola. Tyvärr tillkommer anmälningsavgift på 450 kr för varje Högskoleprovs-tillfälle som du vill delta i.

    Hur höga betyg brukar krävas?
    Enligt de tidigare uppgifter om antagningsgränser, måste man ha lägst betyget B i genomsnitt eller lägst betyget C i kombination med max antal meritpoäng, vilket i båda fllen ger meritvärde på 17.5 (det är i det lägsta "läge"... man behöver lite högre betyg, i alla fall som det visar sig vara tidigare...). Om meritpoäng - var god se gymnasieGuiden.se/merit för dig med examensbevis.

    Jag vill också tipsa om att det inom Yrkeshögskola finns utbildningar till Tandsköterska. Yh-utbildningar till tandsköterska, som är på lite drygt 3 terminer, är kortare än tandhygienistprogrammet. Exempel på en sådan yh-utbildning i Stockholm: var god se yhguiden.se/utbildning/medlearn/tandskoeterska-sthlm

    Studie- och yrkesvägledare