Diana
    Hej ! Vill studera till tandhygienist i Tyskland, hur gör jag ??

    Mvh
    • Anna : Kan du läsa med undervisningsspråk tyska eller vill du läsa på engelska?
    • : Jag kommer att studera på tyska men det är svårt att hitta info om just tandhygienist så vet inte vad jag ska göra.
    • Saga : Tips! se https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tyska-skolan - tyska gymnasieskolan, där undervisning är på tyska - personal på den skolan måste veta mycket om utbildningar i Tyskland; kontakta dem och be om hjälp. - även ambassaden och konsulatet borde kunna ge länkar till sidorna där info finns som du efterfrågar, tänker jag...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,
    i Sverige är Tandhygienist ett av de så kallade Reglerade "legitimations"-yrken.

    Vill du sedan jobba i Sverige eller i Tyskland?
    För Sverige gäller_ Socialstyrelsen utfärdar legitimation eller ger avslag och ej utfärdar legitimation. Man kan ansöka om legitimation hos soc.styrelsen med svensk eller med utländsk examen. Har man utländsk examen, kan komplettering krävas. Och det kan inte garanteras att möjlighet kommer finnas att kunna göra den kompletteringen.
    Vad gäller för Tyskland, vet vi tyvärr inte.

    Angående utbildningar utomlands har Fråga SYV rätt så begränsade möjligheter att ge info. I princip kan vi endast ge länkar till de sidor som vi bedömer som pålitliga och där du får söka vidare.
    Här är länkarna där du förhoppningsvis kan hitta relevant info:
    Fragasyv.se/info/studera-utomlands
    hochschulkompass.de/en/higher-education-institutions
    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/tyskland