Sara
    Hej syv!
    Jag undrar hur många veckor och på vilken termin man börjar med praktiken i kliniken som tandläkarestudent. Jag vill även fråga om man kan göra praktiken för tandläkare utbildningen utomlands?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    det kan vara olika på olika universitet. Praktiken behöver inte ligga exakt inom samma termin på de olika tandläkarprogrammen, och det är därför bra att fråga på just det universitetet där du vill studera. Ang. möjlighet att göra praktik utomlands är det en fråga till de utbildningsansvariga på just det universitetet som det gäller.

    Pga av den så kallade "akademiska friheten" har varje högskola och universitet ganska stora befogenheter att bestämma över sin egen utbildning. Och det som är OK på ett universitet behöver inte vara OK på ett annat. T o m själva utbildningen heter olika -

    Se här>> - i MaImö heter det TandIäkarutbiIdning, och på de andra orter - TandIäkarprogrammet.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    :) Liselotte SYV

    Liselotte