B.
    Hej!
    Jag hörde att man kan bli tandläkare genom att läsa tandsköterskautbildning vidare tandläkare? Hur går det till? Blir det lättare eller svårare att komma in? Hur många år behöver man för att klara utbildningen?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det finns tyvärr ingen speciell ingång till tandläkarprogrammet via tandsköterskeutbildning. Tandläkarprogrammet är på fem år.

    Studie- och yrkesvägledare

    Yh tandsköterska>> är 1,5 år på heltid = 300 yrkeshögskolepoäng.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Benan,

    det kan ibland på vissa högskolor/universitet finnas möjlighet att söka i ännu en urvalskvot, som heter  AU, "Alternativt urval">>

    Det är högskolor/universitet som själva bestämmer om de ska reservera platser på utbildningen för "extralämpliga sökande", även om de har något lägre betyg. Man måste i vilket fall bli Behörig till Tandläkarprogrammet. Sedan gäller det att få reda på om möjlighet till AU>> kommer att finnas och vad är villkor för att få söka i den kvoten, det gör man genom att läsa på högskolans/universitetets hemsida och/eller genom att ställa frågor till personal som jobbar på den högskolan/universitetet (en lämplig person att fråga är i första hand Studievägledare på den aktuella institutionen, där utbildning ges).

    Om man söker i AU-urvalsgruppen, ställs det vissa villkor, t.ex kan man bli tvungen att ha ett giltigt resultat av Högskoleprovet + göra ansökan tidigare än "deadline" för vanliga högskoleansökningar. Ett av villkor för att kunna söka i AU-urvalsgruppen kan vara att man har jobbat i "rätt bransch" under minst 2 år och här passar det väldigt bra om man har arbetat som Tandsköterska>>

    Så, om man utbildar sig till Tandsköterska och börjar arbeta inom det yrket, kan man sedan se om möjlighet till "alternativ antagning" kommer att öppnas och då söker man även i den urvalsgruppen. Resultatet kan bli att man kommer in på Tandläkarprogrammet i AU-urvalsgruppen med de betygen, som inte skulle räcka för att komma in i de "vanliga grupperna": BI, BIEX, BII och HP.

    Men självaste utbildning på tandläkarprogrammet blir inte kortare för den, som är Tandsköterska med relevant utbildning och arbetslivserfarenhet. Läsa på tandläkarprogrammet kan säkert bli lättare om man sedan innan har utbildning och erfarenhet inom vården.

    Önskar dig allt väl!

    L. :)

    Liselotte