Diana
    Hej! Går första året på tandteknikerprogrammet och kommer av personliga själ att flytta till Tyskland nästa år. Kan jag på något sätt fortsätta min utbildning där eller måste jag läsa om år 1 också ?

    Mvh
    • Anna : Tips: boka tid med studievägledare på ditt program för att fråga om det finns någon sort samarbete eller i alla fall info om utbildningar i Tyskland inom samma område. Sedan undrar jag - i vilket land vill sedan Arbeta?
    • : Kommer troligtvis arbeta i Tyskland senare i framtiden.
    • Anna : Det kan vara en bra idé att läsa hela utbildningen i tyskland (från början till slut). du blir på så sätt mycket bättre förberedd inför framtida karriär.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,
    fick du reda på vilken "motsvarande" utbildning finns i Tyskland? och om den finns inom pendlingsavstånd från där du ska - i Tyskland - bo?
    Viktigt att tänka på ... att det är nästan alltid är fördelaktigt att gå utbildning i samma land där man sedan vill arbeta.
    Kan du så pass mycket tyska att du kan läsa utbildning "på tyska", dvs med undervisningsspråk tyska?
    eller tänkte du försöka hitta utbildning med undervisningsspråk Engelska?

    Tips som jag kan ge "på raka arm" är att du söker utbildningen/utbildningar i Tyskland "på vanligt sätt" som om du inte läste en del av samma eller liknande utbildning i Sverige och när du kommer in kan du visa upp dina betyg från Sverige och få svar om du kan hoppa över delar av den tyska utbildningen (i Sverige heter det att man ansöken om "tillgodoräknande av tidigare utbildning").
    Du kan också kontakta utbildningsansvariga på de tyska utbildningar där du vill läsa och fråga om de kan ta in dig på andra terminen eller andra året av deras utbildning pga dina studier i Sverige. Det är ju i Tyskland du vill fortsätta läsa. Då är det där du ska fråga - om de tar in dig och i så fall på vilka villkor.
    Sverige kan inte bestämma vem Tyskland tar in på sina utbildningar.

    Vänligen
    ANNA

    Kika även på följande alternativet - distansutbildningar till Tandsköterska inom yrkeshögskola. Om det ex blir så att det ej finns någon lämplig utbildning i Tyskland inom pendlingsavstånd från där du ska bo, kanske kan du komma in på en distansutbildning till Tandsköterska som i Sverige finns inom yrkeshögskolan.

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp!