Natalie
    Hej

    Undrar om det är ett hinder om man har mellanstora tatueringar på armarna som är synliga om man vill jobba som tandsköterska eller tandhygienist?
    • : Tatueringar finns det inget förbud mot inom vården. - Så vitt jag vet, i alla fall. Jag tror frågan ställdes till Vårdförbundet för ett tag sedan och de svarade att det ej finns ngt förbud mot tatueringar.
    • Saga : Tatueringar är inget hinder för att studera på utbildningen. Jag kan inte svara för de som anställer. Så, om du inte redan har tatueringar, vill jag avråda dig för att skaffa Synliga tatueringar, dvs på de delar av kroppen där de syns för "allmänheten".
    • SYV-besökare : Det bestäms HYGIENRIKTLINJER för Tandvården, men de måste Tolkas. Hur olika arbetsgivare Tolkar de riktlinjer, är svårt att veta på förhand. Säkrast är det att undvika ha både piercings och tatueringar.
    • : Tack för era svar , har som tur inga tatueringar i nuläget men kanske ska skaffa snart , ska se till att de kan täckas isåfall
    • : Tänk dig noga innan du skaffar tatueringar! och speciellt på ställen där folk lätt kan se dem. Många ångrar sig sen. Det är smärtsamt och dyrt att försöka ta bort dem sen; och man blir då lämnad med fula ärr.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie,
    vi fick nu svar från Utbildningsledare för tandsköterska utbildning i Region Kronoberg, var god se nedan:

               Hej!

    Det som gäller är att armar ska vara rena och fria. Det finns inte något som talar emot att man har tatueringar ut hygiensynpunkt.
    Skolan är inga hinder alls – både att bli antagen och att få gå på sin praktik. Om arbetsgivare vill anställa kan jag ej svara på.

    Hälsningar
    Verksamhetsledare

    Hej igen,
    vi fick nyss svar även från Högskoleplattformen Dacapo Mariestad- var god läs nedan:

    Hej
    Tror inte det finns någon regel för tatueringar mer än att en tatuering ej får väcka anstöt. Upp till arbetsgivaren om personen i fråga skall anställas eller inte.
    Ny tatuering räknas som sår och skall täckas under läkningstiden.
    Mvh
    Utbildningsledare
    Högskoleplattform Dacapo Mariestad

    Saga SYV

    Hej!
    Så vitt jag vet, finns det inga regler kring tatueringar inom tandvården. Är de inte väl läkta efter de är gjorda måste man givetvis täcka över dem av hygieniska skäl men tatueringar generellt är inget hinder för att arbeta inom tandvården. En arbetsgivare inom folktandvården kan inte vägra någon anställning pga tatueringar om de inte är stötande, rasistiska eller diskriminerande.

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej, vi fick nu svar programansvarig för Tandhygienistutbildningen; var god läs nedan:

    Just inom tandvården krävs rena och välskötta händer. Det skulle kunna vara ett hinder att bli anställd om man har tatueringar. Men det finns det nog ej något formellt beslut kring detta. Möjligen hittar du mer på Socialstyrelsens hemsida, sos.se

    Hälsningar
    Universitetsadjunkt Leg tandläkare
    Programansvarig Tandhygienistutbildningen

    • : Tack för svar :) , då vet jag det
    • Anna : Fick nu svar från Umeå Universitet: "Det finns inga formella hinder för personer med tatueringar att jobba inom tandvården. Med vänlig hälsning".
    • Anna :

      Många arbetsgivare tycker inte att tatueringar är speciellt bra i mötet med patienterna. När det gäller utbildningen kan utbildningsanordnare inte ha några synpunkter på detta. Tips till dig: avstå helst från tatueringar på "synliga ställen" på kroppen. Du är så pass ung att du kan inte med säkerhet veta vilken yrkesbana du senare vill välja. Du kan ångra jättemycket om du gör tatueringar!