David
    Hej jag går TE 1 och har några frågor om inriktning. Mitt gymnasium erbjuder 3 inriktningar design och produktutveckling, Produktionsteknik och Teknikvetenskap.

    Efter gymnasiet skulle jag vilja läsa vidare inom IT, programmerare i synnerhet. Jag undrar vilken inriktning jag ska välja om jag vill läsa vidare inom IT.

    Antar att det finns vissa utbildningar som inte kräver t.ex matte 4/5 och teknik 2.
    Då känns det onödigt att välja teknikvetenskap, men som jag har fattat det så läser man bara Produktionsteknik om man vill jobba direkt efter gymnasiet eller att man då blir låst inom produktion.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Till programmerare kan man läsa både på högskolenivå, på yrkeshögskola, utbildningar utomlands och hos privata utbildningsanordnare & olika behörigheter krävs.

    Vill man läsa till Civilingengör i Datateknik, krävs godkända betyg i matematik 4, fysik 2 och kemi 1.

    Kika gärna på olika eftergymnasiala utbildningar och hitta dina favoriter och se vilken behörighet just de kräver - ex. Alla yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och högskoleutb -på www.studera.nu

    Studie- och yrkesvägledare