Elin
    Jag har precis gått ur skolan och arbetar på ett dövboende. Jag har också gått steg 1, 2 och 3 i svenskt teckenspråk för hörande 2. Undrar om det finns möjlighet att läsa steg 4 på distans då jag i framtiden vill lära mer men inte vet än exakt vart jag kommer bosätta mig då den frågan ligger väldigt löst just nu. Tacksam för svar! MVH
    • Daniel : Tips - om du ej hittar gratis undervisning, utan endast undervisning som kostar pengar, fråga din arbetsgivare om hen kan bekosta dina studier i teckenspråk pga du behöver de kunskaper i ditt jobb; det blir en sort Fortbildning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om de kan erbjuda den kurs som du vill läsa eller om de kan hänvisa dig någonstans; fråga också på den skolan där du läste svenskt teckenspråk för hörande 1,2 och 3 (lärare som undervisar i ämnet kan förhoppningsvis ge tips på var undervisning i ämnet finns, förutom den skolan där de själva undervisar).
    Kan du tänka dig betala för undervisningen? I så fall kan du titta på olika Studieförbund.
    Fundera också över alternativet: Självstudier och om du behöver BETYG i kursen kan du försöka hitta var du, efter det att du skaffat dig kunskaper genom självstudier, kan göra Prövning.
    Betyg som man får genom en prövning är lika mycket värt som det betyget man får i slutet av en läst kurs.

    Fler tips: eftersom du arbetar på ett dövboende, kan din arbetsgivare och/eller dina kollegor förhoppningsvis ge tips på var undervisning i teckenspråk kan finnas - fråga gärna dem.

    Vi får hjälpas åt att leta - du och vi - och hoppas att någon av oss lyckas hitta var kursen du vill läsa erbjuds.
    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    ANNA