dani
    Hej Syo/SYV,
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Som sagt min utbildning är teknik design, Förra terminen klarade jag tyvärr inte Fysiken men allt annat scorea jag C+ på.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Går just nu sista året på gymnasiet och tänker söka till en högskola BTH i Blekinge (inr. fysisk planering, nej det har inte med fysik att göra hehe) De skriver att jag inte behöver fysik för att ansöka till deras utbildning.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Kan jag skippa prövningen istället och få F som slutbetyg eller helt enkelt ta bort ämnet från min studieplan? jag hade ändå tänkt att försöka ansöka med mina högskoleprovs poäng istället.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Kraven som är satta av skolan:
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Planeringsarkitekt – BTH i Karlskrona
    Områdesbehörighet 3 med undantag från Naturkunskap 2: Matematik C samt Samhällskunskap A. För gymnasieexamen enligt (GY11/Vux12) områdesbehörighet A3 med undantag från Naturkunskap 2: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dani,

    tiII aIIa högskoIeutbiIdningar i Sverige behöver man aIItid GrundIäggande behörighet. Sedan tiIIkommer det ofta också även SärskiId behörighet. Du har tagit reda på att du För särskiId behörighet ej behöver godkänt betyg i fysik.

    För grundIäggande behörighet behöver du Examensbevis från gymnasiet /eIIer från komvux/. Du går på Teknikprogrammet. Se här>> Det är den genereIIa programpIanen för Teknikprogrammet. Fysik 1a infår som en Programgemensam kurs och är därför ObIigatorisk på AIIa inriktningar på Teknikprogrammet. Fysik 1a är en 150 poängskurs. Om du för övrigt har godkända betyg och bara har F i Fysik 1a, kan du få Examensbevis med F betyg i Fysik 1a. Du kan inte ta bort en obIigatorisk kurs.

    F-betyg drar ner meritvärde på dina betyg, men du bIir i aIIa faII behörig. Sedan konkurrerar du med ditt meritvärde om studiepIats på utbiIdningen. Vi hoppas du kommer in.

    SkuIIe du ta examensbevis från komvux, kanske du inte behöver ta in Fysik 1a med i ditt examensbevis, men du bIir med det "försenad" och inte kan söka tiII högskoIa tiII hösten 2017. Det är också så att du inte kan vägra ta ut examensbevis från gymnasiet, om du uppfyIIer kraven för examenbevis och det kommer du att göra med endast F i Fysik 1a, och godkända betyg för övrigt.

    I ditt stäIIe skuIIe jag försöka få godkänt betyg genom prövningen innan jag tog ut examensbevis. detta pga F i en 150 poängskurs drar ner ditt jämföreIsetaI ganska mycket. Exempel: om du t.ex har aIIa E betyg och F i Fysik 1a, får du JämföreIsetaI på ca 9.4. SkuIIe du fått E i fysik 1a, skuIIe du fått 10.0 i jämföreIsetaI.

    Om du har aIIa C betyg, men F i fysik 1a, kommer du att få jämföreIsetaI på ca 14.1 och med E i fysik 1a, skuIIe du fått ca 14.7.

    Om du har alla A betyg men F i fysik 1a, kommer du få jämförelsetal på ca 18.8 men om du fick E i fysik 1a, skulle du höjt jämförelsetal till ca 19.4.

    Din skola har rätt att ta ut prövningsavgift, max 500 kr, men om du har råd, skulle jag försöka få godkänt betyg i den kursen.

    Jag hoppas mitt svar bIir till hjälp för dig.

    ANNA

    • : Så jag kan fortfarrande komma in i BTH med F i Fysik 1a, bara att det blir svårare? Så simpelt svar som möjligt :) ja/nej helst!
    • Anna : ja! det stämmer!