May

    Hej Jag går första ring, teknik och har märkt att det är enklare för mig och plugga på engelska. Finns det några gymnasier som har teknikprogrammet men på engelska? Jag vill inte gå på IB utan ha samma planering som vanligt. Kan jag plugga teknik på engelska i malmö?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej May,
    TE erbjuds på endast några få gymnasieskolor i Malmö, se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=TE
    Du går på en av de skolorna, antar jag och du har säkert frågat redan på din egen skola och fick svar att det inte går (på din skola) läsa teknikprogrammet på engelska. Då återstår det endast några få (uppskattningsvis fyra gymnasieskolor) att tillfråga.
    Enligt Skolverket får gymnasieskolorna erbjuda undervisning på vilket språk de vill (det är inte "reglerat" på vilket språk undervisning ska - på svenska gymnasieskolorna - erbjudas) och då kan vilken skola som helst börja införa olika undervisningsspråk, men det är ganska osannolikt att ngt annat språk en engelska och svenska som skulle på en svensk gymnasieskola bli ett undervisningsspråk. Och inte ens engelska finns som undervisningsspråk på många gymnasieskolor i Sverige, utan endast på några få utbildningar på några få gymnasieskolor.
    Jag tror tyvärr inte att det i dagens läge finns möjlighet att läsa TE på engelska ( i Malmö), men ska göra en liten "utredning" och i fall jag hittar det du efterfrågar, återkommer. Håll tummarna!

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är mycket ovanligt med undervisning på andra språk en svenska - på de nationella svenska gymnasieprogram. Det finns endast några få gymnasieskolor som erbjuder t.ex Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet "huvudsakligen på engelska". Att teknikprogrammet skulle erbjudas med undervisningsspråk engelska känner vi inte till.
    Eftersom det är inte förbjudet för skolorna att införa undervisning på andra språk än svenska, kan någon skola eventuellt börja erbjuda undervisning på engelska även på TE, men det känner vi, som sagt, inte till. Du får gärna fråga på alla de skolorna som du är intresserad av.
    En lista på samtliga gymnasieskolor som erbjuder TE finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?program=TE