Sara
    Jag går andra året på teknikprogrammet teknikvetenskap och jag läser fysik 1, teknik2 och matte 3c om jag nu skulle få F i hela fysik och teknik kursen skulle jag behöver gå om hela årskursen eller finns det möjlighet att jobba upp dessa ämnen i trean?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    på inriktningen Teknikvetenskap är även kurser Fysik 2 och Teknik 2 samt Matematik 4 - Obligatoriska.

    Det kan du se i program/TE/programplan/Programplan_TE.
    Om du får F i fysik 1a, saknar du förkunskaper för att kunna få godkänt betyg i Fysik 2  ... och på samma sätt - i Teknik (kursen Teknik 1 ger grund inför Teknik 2).

    Om huruvida just du har förutsättningar att klara fysik eller teknikkurser - kan inte jag svara. Prata med dina lärare i de ämnen.
    Att gå om en kurs på gymnasiet -är ovanligt; det är en stor förmån. Det som händer oftast är att eleverna fortsätter läsa trots F betygen; sedan går de ut gymnasiet utan Examensbeviset.

    Om eleven har svårt för fysik och teknik, avråder vi från att läsa på teknikprogrammet och speciellt på inriktningen Teknikvetenskap på TE där man läser så mycket fysik och teknik. På andra inriktningar på TE läser man endast fysik 1a och teknik 1 som obligatoriska kurser.

    Studie- och yrkesvägledare