Dominik
    Hej, jag undrar om jag går teknikprogrammet med inriktning informations och medieteknik om jag kan få jobb efter gymnasiet som t.ex webbutvecklare eller något i den stilen eller måste jag plugga vidare på en yrkesjögskola? För jag funderade på EE dator och kommunikation för där kan jag få jobb efter gymnasiet men där tror jag inte att jag får bra utbildning i programmering eller webbutveckling.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dominik,
    IT/Databranschen utvecklas mycket fort. Det händer väldigt mycket och nya rön och teknikutveckling skapar nya förutsättningar snabbare att man hinner lära sig om hur det ser ut... Helt nya yrken uppstår också - ex. VR-utvecklare och Drönarpilot.

    Varför EE programmet förbereder bättre till att få anställning direkt efter gymnasiet, jämfört med Teknik, är bl a för att det ingår minst 15 veckors APL, praktik. På praktiken skaffar man sig arbetslivserfarenhet och kontakter inom arbetslivet. Många gymnasieskolor erbjuder längre praktik än 15 v. på yrkesprogram.
    ***
    Tanken med högskoleförberedande gymnasieprogram är just att de i första hand förbereder till fortsatta studier. Men det finns ju ingen regel att man ej får börja jobba direkt efter gymnasiet. Det är upp till varje arbetsgivare att bestämma vem som är bättre lämpad för jobbet - hen som gick EE elller hen som gick Teknik. Även andra saker än gymnasieprogram kan vara mycket viktiga - som personliga egenskaper, kontakter, motivation och ren tur (att finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt) - för att kunna få anställning. Sedan spelar det också roll Vilket jobb man söker - är det inom Kundsupport? inom Installation av nya datorsystem? eller om man vill forska och undervisa på universitetet i Datateknik.
    ***
    Vad olika gymnasieskolor kan erbjuda för valbara kurser är också väldigt olika. Kika gärna på >>mojlighet-lasa-programmering - numera är det möjligt att på Alla gymnasieprogram läsa programmering, men det är ju också lärarbrist och om ingen lärare "hittas" som kan undervisa - vad ska rektor göra då? :(

    När du står i valet mellan EE och Teknik - vill jag råda dig fundera över frågan om du vill/kan läsa mycket matte i snabbtakt (avancerat spår)? och också läsa kemi och fyisk på gymnasiet? Jag vet inte om du är duktig på matte och/eller intresserad av NO-ämnena (kemi och fysik)? Du får gärna se vilka obligatoriska kurser man läser på Teknik- respektive på EE. Se Programplan för TE och programplan för EE. Ex. läser man på teknikprogrammet fysik 1a på alla inriktningar och det är en kurs som volummässigt motsvarar 7.5 veckors studier på heltid, dvs 40 timmar x 7.5 (det är den studieinsats man måste - i genomsnitt - göra för att klara fysik 1a) och kemi 40 timmar x 5 (motsvarar kemi 1).
    Avhopp från teknikprogrammet sker oftast pga matten och fysiken. Elever upplever att det är "för mycket matte" och att de tycker att "Varför ska jag läsa kemi och fysik när jag vill hålla på med datorer?" - en rimlig fråga, dock är det så att obligatoriska kurser kan man inte hoppa över. Får man inte godkända betyg i dem, får man inte ut sitt examensbevis.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Peter syv

    • : Jaha ok. Tänkte inte att de e så mycket matte. Men kan jag ändå bli t.ex webbutvecklare om jag går ER? I så fall vad lär jag mig på dator och kommunikation?
    • Anna : Du får gärna läsa om inr.Dator och kommunikation på https://www.gymnasieguiden.se/program/EE/dator-och-kommunikationsteknik :)
    • : I så fall om jag vill läsa programmering/webbutveckling på EE dator och kommunikation måste jag välja det som eget val eller hur fungerar det? För dessa ämnen finns på programfördjupning.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utförlig info om inriktningen Dator-och-kommunikation på El- och energiprogrammet finns på gymnasieguiden.se/program/EE/dator-och-kommunikationsteknik

    Inriktningskurserna på den inriktningen är:
    fyra st. 100 poängskurser. Om man skulle läsa endast de fyra kurser på heltid - skulle det ta en termin.
    Gymnasiestudier går ut på sex terminer. Nästan en hel termin (minst 15 veckor) på alla yrkesprogram utgörs av APL, arbetsplatsförlagt lärande (på "ren svenska" - praktik).