Daniel SYV

    Hej Johanna,
    för behörighet till gymnasielärare i matematik krävs det, bl.a godkänt betyg i Matematik 4 (och den kurs ingår som obligatorisk i Teknikprogrammets inriktning TEKNIKVETENSKAP; MEN EJ I DE ANDRA INRIKTNINGAR PÅ TE). På de andra inriktningar på TE kan man, om möjlighet finns välja den kursen som en valbar kurs.

    Ang. behörighet till gymnasielärare i idrott - så kan godkänt betyg i Idrott och hälsa 2 krävas (ibland) - på vissa utbildningar till Idrottslärare har vi sett att Idrott och hälsa 1 ej räcker, utan de kräver även nivå 2. Idrott och hälsa 2 ingår inte som obligatoriska kurs i någon gymnasial utbildning, men läser man idrotts-utbildningar, RIG eller NIU, så finns det allt som oftast möjlighet att välja den kursen; på många gymnasieskolor finns möjlighet att välja till Idrott och hälsa 2. Bra att fråga på den gymnasieskolan dit eleven söker om de kommer att ha avsikt att kunna erbjuda Idrott och hälsa 2.

    Sammanfattning:
    om eleven vill läsa på teknikprogrammet och har en tanke på att vidareutbilda sig till gymnasielärare i matematik och idrott, då råder jag söka till inriktningen TEKNIKVETENSKAP och på de gymnasieskolor man väljer mellan fråga om de tror att de ska kunna erbjuda läsa Idrott och hälsa 2. Annars, så kanske det går att skippa Idrott och hälsa 2 och ändå komma in på utb. till idrottslärare (eller så kompletterar man efter gymnasiet genom att göra Prövning i idrott och hälsa 2; detta för att man på komvux ej kan läsa idrottskurser, de erbjuds inte på komvux).

    Lista på gymnasieskolorna som erbjuder TE/teknikvetenskap - var god se gymnasieguiden/gymnasium/TE-teknikvetenskap

    Hälsningar
    D:

    • : Tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!