Kajsa
    Hej, jag ska välja till universitet och vill gå en civilingenjörsutbildning. De jag är intresserad av är Elektroteknik, Datateknik, Maskinteknik, Automation & mekatronik och Teknisk design på Chalmers.

    Mina intressen är teknik och biologi och skulle gärna vilja jobba med något som kombinerar de två. I mitt fall menar jag teknologi som robotar, VR och AI, även teknik i vardagen. Jag intresserar mig inte för nätverk och liknade och blir därför likte osäker på datateknik då det verkar vara en stor del? Innom biologi så är jag mer inresserad av natur och lite större djur, här menar jag att microorganismer inte är ett så stort intresse för mig och kursen bioteknik gjorde mig väldigt besviken då jag hoppats på mer teknik och mer grön biologi.

    Jag har fått höra att teknisk design skulle vara det program då jag mest fritt kan få utveckla mina egna ideer. Produktutvecklig låter nämligen ganska intressant. Hur som helst så efter jag spenderade lite tid med sökanden på internet fann jag att Teknisk design endast är en "tjejig" version av maskinteknik (för att locka tjejer till ingenjörsyrket) och ger sämre jobb, och att även elektroteknik och automation och mekatronik är liknande. Jag hade fått för mig att teknisk design fokuserar på att tillverka en produkt från ide till färdig produkt (vilket lockar mig) och att maskinteknik är mer focuserat på att skapa de maskiner som ska tillverka produkten. För min del så verkar det vara lite tramsigt mycket design innom teknisk design, men beskrivningen på programmet lockar mig mest. Kan det vara så att teknisk design är det jag är ute efter eller borde jag göra något annat då jag ändå redan är intresserad av ingenjörsyrket?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Kajsa, det vi vet om yrket Teknisk Designer, har vi publicerat på Framtid.se/yrke/teknisk-designer >> och utifrån din beskrivning av dina intressen - låter det som passande yrke för dig.
    Annars så finns det tusentals olika ingenjörs-yrken och många av dem presenteras på www.framtid.se - kika gärna på många olika yrkesbeskrivningar av yrken;
    alla i dagens läge sökbara högskoleutbildningar finns på www.antagning.se
    Du kan också kontakta studievägledare på institutionerna där intressanta för dig utbildningar ges.
    Hälsningar
    D: