Karin
    Jag går andra året på naturvetenskapsprogrammet och vill fortsätta mina studier på KTH, och läsa medicinsk teknik. Jag har ca 17.5 i snitt med merit och vet ganska säkert att jag med de poängen inte kan komma in på det programmet jag vill läsa. Jag undrar om jag kan läsa tekniskt basår på KTH och på så sätt komma in, trots att jag går naturvetenskapsprogrammet och är behörig till de kurser som behövs?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om KTH erbjuder platsgaranti efter basåret och du kommer in på basåret, då har du en bra plan.

    Försök samtidigt att få så höga betyg du kan och gör även högskoleprovet.

    Lycka till!

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej karin,
    basår på högskolor/universitet bestämmer varje lärosäte själva över. Det är inte obligatoriskt att erbjuda basår; det går inte att på så lång tid framåt säga om basår kommer att erbjudas på KTH. Sedan, om basår erbuds, konkurrerar man om plats på basåret med sitt meritvärde från sina gymnasiala betyg.
    Meritvärde ändras inte under eller efter studier på basåret på högskolenivå; söker man sedan till utbildning på högskola/universitet, efter basår, har man samma meritvärde som man hade när man sökte till basår. Tanken med basåret är att ge BEHÖRIGHET som man saknar om man läste på gymnasiet på "fel program".
    Dock kan basår erbjuda platsgaranti på sina egna utbildningar efter basåret. Hur platsgarantin utformas är olika på olika lärosäten och det ändras också från en termin till nästa. Ofta erbjuds det platsgaranti på NÅGON AV UTBILDNINGAR, antingen på de mindre populära utbildningar eller är det "några bästa studenter med bästa resultat på proven på basåret" som får välja vilken utbildning de vill och resten får konkurrera om plats på utbildningar med sina "gamla" meritvärden från gymnasiet ändå.
    Så, om man vill komma in på en populär utbildning med hög antagningsgräns och om man redan på gymnasiet blir behörig - då är basåret inte den vägen som jag skulle rekommendera i första hand; i alla fall är det inte en väg som garanterat leder till framgång.
    Det kan t.ex bli så att basår kommer ej att erbjudas, över huvudet taget.
    Det kan också bli så att du ej kommer in på basåret. Om du kommer in på basåret, blir det repetition för dig, som redan har godkända betyg i de kurser som du återigen kommer att läsa på basåret. Då får du satsa på att bli en av de bästa studenter på basåret med högst resultat på slutproven; i så fall kanske du kan komma in på en önskad utbildning.
    Men förslag som Mikael har i sitt svar tycker jag är bra, nyttiga förslag - speciellt Högskoleprovet. Du hinner göra HP våren 2018, och sedan 2 ggr under nästa läsår; gör HP varje gång möjlighet erbjuds. HP-resultat kan hjälpa dig både att komma in på basåret; och ev för att komma in på den önskade utbildningen i med.teknik.

    Bästa hälsningar

    Lycka till!

    ANNA