Oliver
    Om jag har gått teknik på gymnasiet fast vill plugga upp enstaka betyg för att komma in på specifika utbildningar, hur gör jag? Helst vill jag inte hamna i BII-gruppen.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oliver,
    om man efter det att man fick Examensbevis - höjer sitt meritvärde då kan man prövas i både BI och i BII.
    i BI (direktgruppen) prövas man med det ursprungliga meritvärde, som man hade innan komplettering;
    och i BII (kompletteringsgruppen) - med det högre meritvärde, som man fick genom komplettering.

    Läser man på tekniska basår på högskolenivå, påverkas inte det meritvärde man hade från gymnasiet. Det är genom studier på komvux eller genom prövningar som man kan höja sitt meritvärde.

    Hälsningar
    Peter syv