Ottilia
    Hej! Jag bor i Stockholm och funderar på att läsa tekniskt basår på KTH, men jag har funderingar på att efter det läsa ett program på Stockholms universitet. Kommer det tekniska basåret enbart hjälpa mig att komma in på KTH's utbildningar efter eller fungerar det att läsa tekniskt basår där för att sedan kunna läsa vidare på en annan skola? Isåfall vad föreslår ni läsa tekniskt basår eller läsa de kurser jag behöver själv på komvux?. Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HejOttilia,
    sök gärna både till det tekniska basåret och till komvux.
    Det är först om du får plats på båda som du kan välja.
    Sedan, finns det ju inga förbud mot att läsa på högskola och på komvux samtidigt ju. Om du kommer på distans-kurser på komvux, kan du läsa även dem, samtidigt som du läser på högskolans basår.
    ***
    Betyg från komvux-kurser är "allmängiltiga" på så sätt att de är standartiserade och accepteras vid ansökan till alla utbildningar.
    Betyg man får på basår på högskolenivå kan skilja sig åt (det är inte riktigt så att man läser just gymnasiala kurser på högskolenivå, utan det är "liknande det som man läser på gymnasiet" men behöver inte vara exakt samma - och variationer finns mellan innehåll i kurser i olika basår); basår på högskolenivå är i första hand tänkta att förbereda inför utbildningar på just samma lärosäte; men det är inte förbjudet för andra lärosäten acceptera den behörighet (men här göra de lite som de vill, kan man säga).
    Det är därför bra om du frågar på det lärosäte dit du sedan, efter studier på det tekniska basåret vill söka, om de kommer acceptera betyg från basåret från ett visst lärosäte. Be att få prata med Antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka sen.
    Vänligen
    ANNA