Wendela

    Hejsan! Jag funderar på att söka Tekniskt basår/Naturvetenskapligt basår mest för att komma in i hur det är att plugga på universitet, högskola mm och för att jag tycker att det skulle vara lite roligt att läsa matte, fysik, biologi under ett år. Jag har inte tänkt att efter basåret plugga till civilingengör eller liknande utan mer nåt samhällsinriktat som "riktig" utbildning. Jag undrar därför om jag läser tekniskt basår ifall jag i framtiden alltid kommer att söka i BII-gruppen istället som nu i BI-gruppen? Kan det försämra mina chanser i framtiden om jag läser tekniskt basår om jag hamnar i en annan urvalsgrupp? Har godkända betyg från gymnasiet (19 p) och har gjort Högskoleprovet med 1,15 p.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wendela,
    om den "kompletteringen" du gör på Naturvet.basår ej krävs för den högskoleutbildning du vill söka till, blir det som om du ej läst basår - de betygen kommer inte räknas in och du prövas i BI, direktgruppen (detta för att den Komplettering du gör behövs inte, du är behörig redan innan du "kompletterar").

    Den enda "nackdelen" jag kan tänka mig kan bli "studiemedelsfrågan" - om du tar studiemedel (även om det är endast bidragsdel, ej lån) under studierna på basåret: då börjar du "förbruka" dina studiemedelsveckorna och det är max 6 år, 12 terminer som man har, ej längre tid - och CSN förlänger inte den tiden; så, om du t.ex tar ett års studiemedel för basåret, har du sedan max fem år kvar och om du läser en lång utbildning sen, t.ex kandidat + master - då förbrukar du alla dina studiemedelsveckorna; och skulle du senare i livet komma på att du kanske vill läsa en termin eller ett år på heltid (och ta ledig för det från jobbet) så får du "noll kr" för de studierna från CSN.

    *****
    En annan "aspekt" av att ta studiemedel är att du måste visa tillräckliga studieresultat, alltså få godkända betyg på de kurser som du läser under tiden du tar studiemedel. Känner några fall då studerande kom in på för svåra för dem utbildningar och fick inte godkända betyg men tog studiemedel för de studierna; när de sedan kom in på "rätt utbildning" fick de Avslag från CSN på ansökan om studiemedel (pga de ej kunde visa tillräckliga studieresultat för de studier som de läste med studiemedel); det kan bli ett stort problem, och om man hoppar av men fortsätter ta studiemedel (kanske pga man ej har ngn annan försörjning just då) - då blir man återbetalningsskyldig; känner även några sådana fall, tyvärr.
    Det är alltså inte "gratis" att studera som vuxen på högre nivå än grundskola. Jag menar så här: Man betalar inte för Undervisning, men kurslitteratur kan kosta rätt mycket och att pendla till skolan (åkkortet) + man måste äta under skoldagar samt att man lägger tid på studierna och måste samtidigt ha inkomst - förutom de några få fall då föräldrarna eller andra familjemedlemmar bekostar allt och man slipper ta studiemedel. Att läsa på heltid och jobba vid sidan av, är svårt; svårt även att Få ett jobb som "går ihop" med heltidsstudier.

    Sedan tänker jag också på "samhällsekonomisk"/rättvisefrågan... Om du, som egentligen ej behöver läsa på ett tekniskt basår, upptar en plats och ngn som verkligen Behöver den platsen, ej kommer in - så är det ju inte alls bra. Både hen som ej kom in och samhället som lägger resurser "i onödan" förlorar på det.
    Vill du "testa" läsa på högskolenivå, välj i så fall en kurs inom samhällsvetenskap - är mitt råd (eftersom det är samhällsvet.område du är intresserad av); på så sätt testar du rätt sort studier; tekniska och samhällvetenskapliga studier är inte samma sort studier.

    Mvh
    Mikael

    • : Tack så jättemycket för ditt snabba svar och tankarna om CSN! Sånt man själv inte tänker på:)
    • Julia :

      Jag håller i stort med Mikael. Du kan "hamna i trubbel" om du tar studiemedel och ej klarar av få godkända betyg på basåret. ... Om du är säker på att det är inom Samhällsvetenskap som din framtid ligger, sök ngt. inom samhällsvetenskap att läsa på högskolenivå; om du just vill bara "testa" - kanske en halvtidskurs eller ngn liten kurs som går på 25% av studietakt och ta inte studiemedel om du inte absolut måste göra det. Studier på lägre takt än halvtid ger inte rätt till studiemedel. Om du idag inte är säkert på vad inom samhällsvetenskap du vill läsa - försök få ett jobb och skaffa dig mer erfarenhet: livs- och arbetslivserfarenhet. Och jag tänker också på din framtida CV och även på "livslön" & "förlorad arbetsinkomst". Säg att du läser ett tekniskt eller nat.vet.basår läsåret 2020-21 och till hösten 2021 kommer in på socionomprogrammet (bara för att ta ett exempel); när du Sedan söker jobb, skriver du i CV - Tekniskt basår + Socionomprogrammet; arbetsgivaren kan undra ?OK! var hon osäker om hennes framtid ligger inom "teknik" eller varför läste hon det?
      Under det året du läser basår - om du i stället jobbade (även om det är på deltid och med minimilön) skulle du Tjäna pengar och det bidrar till din framtida pension; och du får högre "livslön" för varje krona du tjänar. Men det är givetvis upp till dig vad du vill söka läsa! Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!