Alvin
    Hej!

    Jag undrar vilken av följande skolor jag skulle ha störst chans att få en garantiplats på Industriell Ekonomi efter ett tekniskt basår: LiU, Chalmers eller KTH?

    Kan jag göra det tekniska basåret på en skola och läsa programmet på en annan skola?
    • Peter : Det där mer garanti är en "lokal grej"... det är varje högskola/universitet som bestämmer att ge garantiplats på vissa utbildningar.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alvin! Var i landet bor du? Chalmers finns ju i Göteborg och KTH i Stockholm och LiU i Linköping

    Var vill du helst läsa? Vilket program läste du på gymnasiet? Om du på gymnasiet läste de kurserna som ges på Tekniskt basår - är man i så fall ej behörig att läsa det Tekniska basåret, men det vet du själv kanske redan.

    För att få platsgaranti måste man klara alla kurser som ingår i det tekniska basåret med godkänt resultat. Du måste också konkurrera om plats på det tekniska basåret - och var antagningsgräns hamnar vet vi ju inte på förhand. Därför är det klokt att söka till alla de olika lärosäten (men så klart prioritera - i först hand, i andra hand... ).

    Jag ska se om jag får fram mer info och hör av mig igen i så fall, men det är bra om du kan svara på mina frågor (se ovan).

    Hörs,

    Peter SYV

    Tillägg till mitt tidigare svar:

    en bra hemsida för den som vill hitta bostad under sin studietid i Linköping eller Norrköping är Den här sidan "Kombo". Klicka HÄR >> de förmedlar boende som inneboende-studerande hos pensionärer eller familjer. Bra att känna till om du kommer in på Linköpings Universitet och ska behöva hitta någonstans att bo.

    Och kontaktpersoner på Industriell Ekonomi på Liu är:

    Ida Ekström, studievägledare

    [email protected]

    Susann Årnfelt, studievägledare

    [email protected]

    KTH kontakt Behörighetsfrågor: [email protected] & Allmänt om KTH: [email protected]

    Gå på öppet hus, info hittar du Här >> Datum: 3-4 april 2016.

    Och info om det Tekniska basåret på KTH som jag fick fram är: du kan önska få garantiplats på t.ex Industriell ekonomi. Om det är fler sökande än platser, uppstår det konkurrens. Då är det dem med högre betyg och/eller bättre resultat från det tekniska basåret, som kommer in.

    Du kan göra Högskoleprovet och konkurrera även i HP-urvalsgruppen.

    Tips: sök samtidigt till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) - sök läsa Matte 3b, Kemi 1 och Fysik 1a (eller 1b1, som är en mindre kurs, men räcker för behörighet till det tekniska Basterminen, som startar på våren). Alltså, om du inte kommer in på Tekniskt basår på KTH, kan du söka till Tekniskt bastermin med start våren 2017 men för den behöver du godkända betyg i de ovan nämnda kurser. Du borde hinna läsa in dem under höstterminen på komvux. Matte 3b läser man på heltid på 5 veckor. Likaså Kemi 1 - 5 veckor för den. Fysik 1a är en större kurs och läses på heltid på 7.5 veckor. allt som allt är det 17.5 veckor på heltid (en termin är minst 18 veckor lång, ofta 20 v.).

    Kontaktperson på Chalmers är Tekniskt basår

    Kiki Henrysdotter

    [email protected]

    På Chalmers funkar det så att ca 15% platser går till platsgaranti (ca 19 utbildningsplatser). Betyg 3,4 eller 5 kan man få på tentorna. Om du får "femmor" på alla prov, har du stor chans att komma in på Industriell ekonomi på Chalmers. För övrigt, så är just Industriell ekonomi en mycet populär utbildning, som många söker och många som söker har höga betyg.

    Man bör söka minst 8 olika program på Chalmers - i slutet av det Tekniska basåret - för att få plats (garanterat) på någon av utbildningar på Chalmers. Ingen bastermin finns på Chalmers. Och så finns det FAQ besvarade på den här platsen på Chalmers hemsida.

    Summan av "kardemumman":

    eftersom du är mest intresserad av KTH, råder jag dig att söka till Tekniskt basår på KTH i första hand och till Chalmers och LiU i andra och tredje hand.

    Samtidigt råder jag dig att söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd - ansökan till komvux kanske behöver göras redan under mars /eller till mitten av april/, det får du kontrollera med komvux i din "hemkommun". Sök Matte 3b, Kemi 1 och Fysik 1a /eller Fysik 1b1 och sedan kanske fysik 1b2 också/- på komvux.

    Sedan kan du se vart du kommer in. Om du inte kommer in på KTH´s tekniska basår, men kommer in på Chalmers eller LiU & samtidigt på komvux, kan du bestämma sen vad du väljer att läsa.

    Om du bara kommer in på ett ställe, då har du inget val och läser det du får (eller avstår från att läsa utan söker jobb i stället).

    Gör Högskoleprovet. Nu är det för sent att anmäla sig till vårens prov (som äger rum 9 april). Anmäl dig till Högskoleprovet till hösten 2016 och till våren 2017 är mitt råd. HP ger en extra chans att komma in på högskola/universitet.

    • : Helst vill jag läsa på KTH. Jag läste El och Energiprogrammet med inriktning data och nätverk. Läste till matte 2a, svenska 2 och 3 och Engelska 6.
    • Peter : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig, se ovan. :)
    • Peter : Nu har jag utökat mitt svar några ggr och gett dig några råd - vad jag tycker är fördelaktigt för dig att göra. Hur stor är chansen att komma in på de olika lärosäten - är det ingen som vet (för du kommer att konkurrera mot dem, som kanske ännu inte ens bestämde sig vad de ska söka på högskolan). Det gäller att få fler meriter än dina konkurrenter. Bedriv självstudier i Matte, det finns en bra sida www.matteboken.se Kämpa för att få så höga betyg som du bara kan i alla kurser. Det är en mycket populär utbildning som du vill in på och då gäller det att göra sitt bästa. Lycka till! Håller tummarna!