Anderas

    Jag vill läsa till civilingenjör och jag behöver läsa ett tekniskt basår för jag har inte matte 3 och 4, kemi och fysik. Det står att om man blir antagen så efter man gått klart basåret så har man en platsgaranti till en högskoleingenjörsutbildning. Men jag vill gå en civilingenjörsutbildning. (Länk: http://www.lth.se/utbildning/tekniskt-basar/ ) Min fråga/frågor är då: * Kan jag få en plats på en civilingenjörsutbildning eller bara högskoleingenjör? * Om jag hade fått högskoleingenjörsutbildningen som ligger på 3 år om jag vill läsa till civilingenjör måste jag då läsa de 5 extra åren med?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Platsgaranti är ett undantag och reglerna bestäms lokalt på just det aktuella lärosäte; och de kan ändras när som: fråga därför på just det lärosäte som du vill läsa på.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret men vad betyder ordet "lärosäte"?
    • Julia : Lärosäte - är ett samlingsord för "en skola som erbjuder akatemisk utbildning", alltså högskola eller universitet.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du fick rätt men mycket kort svar från Milla SYV. Jag kan förklara lite mer, men mitt svar kommer också gå ut på att du måste läsa på lärosätets hemsida (alltså just den skola som erbjuder utbildning) och ställa frågorna till personal som jobbar där - direkt. Situationen kring eventuell platsgaranti kan förändras mycket på kort tid. Om du söker till hösten 2020, kan det vara så att det är föst den 15 mars 2020 som info finns, alltså första dagen i Ansökningsperioden, detta för att skolan kan ändra sig och t.ex helt ta bort platsgatanti för de nya sökande.

    Det vi tidigare har sett är att efter basår kan platsgaranti erbjudas men, som regel, på "någon utbildning" - alltså, behöver inte alls vara den som du själv i första hand vill komma in på; på de mest populära utbildningar som har många sökande med höga betyg, har vi tidigare inte sett att platsgaranti skulle erbjudas.
    Ang. byta från högskoleingenjörsprogrammet till civilingenjör: även det är en fråga till det aktuella "lärosäte" (alltså just den skolan: högskolan eller universitetet dit du vill komma in...) - exempelvis kan man vilja byta från högskoleingenjörsprogrammet på En skola till civil.ing på en Annan skola. Det är den "mottagande" skolan som får svara om ett sådant byte blir möjigt. För det första, så måste ledig plats finnas på den utbildningen dit du vill byta; om ledig plats finns, kan det finnas flera personer som vill "ta" den platsen och hur prioriteringen blir (vem som blir först i kön till platsen) är väldigt svårt att säga på förhand (t.ex kan det finnas folk som går samma utbildning på annan ort och är högpresterande - har väldigt goda resultat från föregående terminer på Samma utbildning (med samma upplägg) - då kan jag tänka mig att en sådan sökande blir först i kön...). Men om ingen ledig plats uppstår, då kan man inte byta, över huvudet taget.