Ludvig J
    Hej jag har en dröm om att bli Tandläkare, det är så att jag har gått fel linje för det och har tekniska/naturvetenskapliga ämnen jag måste läsa upp för att få behörigheten. Det är så att jag tänkt på att läsa tekniskt basår, men jag har bra simultanskapacitet så jag vill gärna också försöka få upp mitt meritvärde medans i andra ämnen i min examen. Mitt snitt ligger runt 17-18 just nu vilket är bra men inte tillräckligt. Eftersom tekniskt basår inte ger garantiplats på tandläkare så kommer jag behöva söka in på mitt gamla meritvärde eller högskoleprovet. Min fundering är om jag börjar tekniskt basår och samtidigt läser upp ämnen så att jag når 20.00 under året, kommer det nya meritvärdet att räknas med när jag väl söker in, eller är det gamla på 17-18 som ligger kvar och skräpar?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig, om du höjer ditt meritvärde, då är det det nya (högre) meritvärde som du konkurrerar med - om plats på en högskoleutb. Gör också högskoleprovet om möjlighet ges till det.
    Hälsningar
    Mikael

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag instämmer (med Mikael svar). Om man har flera betyg i samma kurser, är det det Högre betyget som gäller. Så, om du får högre betyg i samma kurser, kommer du konkurrera med det Högre meritvärde och att du tidigare haft lägre meritvärde kommer inte spela roll.
    Dock undrar jag Hur du ska hinna/orka - både läsa på ett tekniskt basår och samtidigt också höja ditt meritvärde på dina gymnasiala betyg? Du får söka till komvux men jag tror inte du får plats för konkurrenskomplettering. Det handlar om att komvux inte har resurser att ge plats för omläsning. Det realistiska alternativet är: Prövningar. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning, men du får gärna försöka. du får söka möjlighet att göra prövningar i hela Sverige.
    Det snabbaste sättet är: genom Högskoleprovet. Så, om det blir möjligt att göra HP under hösten 2020, gör det + att även under våren 2021, ännu en gång. Det högsta resultatet av HP gäller.

    Att bli behörig är viktigare än att höja meritvärde, detta p.g.a obehöriga prövas ej och har ingen chans att komma in på en svensk högskoleutbildning. Med lägre meritvärde har man ändå en viss chans, t.ex om man får högt resultat på HP eller om antal platser utökas och fler kan antas. Därför tycker jag du ska prioritera studier på basåret som leder till särskild behörighet.

    Mer om att höja meritvärde
    Undersök gärna om du redan nu har max meritpoäng. om inte - kanske kan du läsa någon kurs på komvux (t.ex på distans eller flex) samtidigt som du läser det tekniska basåret.
    ang.prövningar: om du idag har mattebetyg i t.ex b-spåret, går det bra att göra prövningar i matematik 1a och 2a. De betygen (i a-spåret) kommer räknas in i stället för dina mattebetyg i b-spåret (eller om du hade betygen i c-spåret... vet inte vilket program du läste på gymnasiet...).

    • Ludvig J : Jag är van vid prövnignar och jag ska kolla med meritvärde. Man kan enbart få godkänt eller icke godkänt på basår, men garantiplatser gäller inte för tandläkare. Det är därför man måste hitta ett alternativ, HP har jag nog tänkt göra men jag har inte presterat så bra på det den gång jag gjort det.
    • Julia : Nästa gång man gör högskoleprovet brukar man ha högre resultat, och detta även om man inte har tränat just inför högskoleprovet.