Marcus
    Hej! Tack för senaste gången ja fick hjälp! Uppskattad mycket och ni är lika bra som vanligt!

    Har funderat på en sak, kollat lite på tekniskt fjärde år när ja gått ut. Men går på en skola som inre erbjuder den utbildningen, fungerar det att börja där efter man gått ut sin nuvarande skola? Går ett praktiskt program nu och vore häftigt med ingenjörsutbildning i botten om ja ska bli VVS ingenjör i framtiden! (: hur funkar allt detta? Kan ni ge mig lite tips osv! Tacksam för svar! ( är 16 år )

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,

    så roligt att du vill satsa på att bli Ingenjör. Ingenjörer behövs i stor utsträckning idag och kommer att behövas kanske i ännu större grad i framtiden.

    Men tyvärr - just gymnasieingenjör>> - som man kan bli efter >>TE4 utbildningen, är det endast för dem som tar examen från just Teknikprogrammet>>. Man får söka till en annan gymnasieskola och man behöver inte söka direkt efter gymnasiet, utan kan ta studieuppehåll; man måste dock, så som reglerna ser ut idag, söka innan man fyller 22 år, men man är behörig endast med Examen från just Teknikprogrammet som är ett högskoleförberedande program. :(

    Om du går ett praktiskt program /yrkesprogram/ - då kan du kanske söka till en passande yrkeshögskoleutbildning. Se utbud som finns idag på www.yhguiden.se

    Utbud inom yrkeshögskolan ändras ganska ofta, för att det följer arbetsmarknadens behov.

    Se t.ex ett rätt så nytt yrke, där utbildning ges inom yrkeshögskola - Drönarpilot>>.

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    P.S: tack för ditt omdöme om oss. Det värmer! :)