Klaus
    Hej

    Om man vill söka till antingen läkare eller civilingenjör-programmet efter att man har läst ekonomi på gymnasiet måste man fixa behörighet. Det vet jag att man kan göra antingen via komvux eller universitet (basår)

    Men om man gör via folkhögskola...hur räknas betygen där? Räknas resultaten på folkhögskola som universitet där man kan få F eller E (dvs det påverkar inte meritsnittet) eller är det som på Komvux där man måste få så höga betyg som möjligt?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Peter,

    folkhögskolorna ger inte betyg; de skriver "omdömen". Omdömen från folkhögskolorna och betygen från gymnasiet och/eller omvux "går inte ihop" - de är inte "kompatibla" kan man kanske säga... :) Därför påverkar inte omdöme från folkhögskolorna det meritvärde som man har på sina gymnasiala /eller komvux/ betyg.
    Det är i alla fall så som vi på Fråga SYV tolkar reglerna som tillämpas av Antagning.se

    Med reservation för att reglerna kan ändras och att Antagning.se kan i framtiden ändra sina bedömningar - så svarar jag att vad jag förstår och tror så påverkas inte meritvärde (på gymnasiala betyg) av att man har omdöme från en folkhögskola. Omdöme från folkhögskola kan ge både Grundläggande och Särskild behörighet. I ditt fall behöver du omdöme om särskild behörighet i vissa kurser. Så, om du får omdöme om att du har uppnått Särskild behörighet i vissa kurser, så blir du bedömd som behörig. Men ditt meritvärde påverkas inte.

    Det är annars Antagning.se som tar emot, administrerar, bedömer och gör antagning till högskolor/universitet i Sverige. Deras tolkning och tillämpning av reglerna gäller. Oavsett vad någon annan säger, så är det Antagning.se som bestämmer. Därför är det alltid bra att läsa noga på www.antagning.se och i fall man är osäker, vända sig till deras personal direkt.

    Bästa hälsningar

    ANNA