Jonathan
    Är det möjligt? Jag går andra terminen i ettan och har redan fått nog. Jag har nästan bara A:n och känner att det är ett slöseri på min tid att gå i skolan när jag egentligen bara går i skolan för att få mina slutbetyg.

    I en perfekt värld så skulle jag vilja tenta av alla kurser som 'behövs', under en termin och sedan vara helt klar och lämna skolan med mina slutbetyg.

    Jag vet att en testning kan kosta 500 kr per kurs, och jag är helt okej med att betala. Går det att göra så här? Eller finns det någon liknande lösning?

    Tack.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jonathan,
    känner du till Korrespondensgymnasiet>>, som erbjuder undervisning på distans? Se om du vill söka läsa på distans på Korr.

    För övrigt, prata med rektor på din gymnasieskola; berätta om din situation och fråga om din skola kan göra ngt. för att förbättra din studiesituation.

    Generellt sett så ser villkor för gymnasieelever som följer:
    - du får, enligt Rektors beslut, göra prövningar på din gymnasieskola... men egentligen endast om du får F i en kurs; eller om det är en obligatorisk kurs, men undervisning ej kan erbjudas, ex. pga lärare saknas;
    - om du hoppar av gymnasiet, och lyckas hitta var du kan göra prövningar - får du göra prövningar, men sedan kommer det att dröja till hösten det kalenderåret som du fyller 20 år innan du kan få ut ditt Examensbevis från Komvux; detta pga du blir "gammal nog" att läsa på komvux endast från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år. Innan dess kommer inte komvux kunna "ta hand om dig", över huvudet taget.

    Det är inte en enkel situation att lösa... Reglerna är "fyrkantiga" och inte anpassade till just din situation. Om du Inte hoppar av gymnasiet, har du i princip inte rätt att göra prövningar; Om du hoppar av gymnasiet, kan inte din gymnasieskola utfärda examensbevis för dig /av dina framtida prövningsbetyg/ - detta pga du inte är deras elev och de kan inte utfärda examen för någon som inte är skolans elev.
    En "kreativ lösning" skulle i så fall vara - men det måste du få din rektor att gå med på först - att du hoppar av gymnasiet; gör prövningar i alla de kurser som krävs för examensbeviset och sedan blir på nytt antagen till din gymnasieskola - och då kan din gymnasieskola utfärda examensbevis för dig. När du hoppar av gymnasiet, får inte din gymnasieskola någon kompensation längre - jag menar Ekonomisk kompensation "för dig", för att du inte är deras elev; din skola förlorar ekonomiskt på det. Det går kanske an med en elev... men blir det många - går skolan i konkurs och finns sedan inte. :(

    En sak som jag inte riktigt förstår...? Om du går i åk1, hur har du hunnit få A-betyg i gymnasiala kurser? Möjjligtvis hann du få betyg i matematik 1c, men inte i andra kurser, för de slutar ju först till sommaren.
    Det är mycket bra att du är duktig.
    Om du får A-betyg i alla kurser på gymnasiet, blir du en av dem som ingår i en mycket "exklusiv grupp": det är endast mindre än en femte del av en procent av alla elever på gymnasiet som får A-betyg i alla gymnasiala kurser /förutom GA, gymnasiearbete där betygsskala ej går längre upp än E/.