Vincent

    Hej, Jag undrar om man kan tenta av kurser på komvux genom prover eller något liknande. Jag skulle vilja läsa Italienska 3 och 4 på komvux, jag har haft Italienska som modersmål på högstadiet och är säker på att jag inte skulle behöva göra hela kurserna Italienska 1 och 2. Går det att lösa på något sätt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får leta var du kan göra Prövningar i Italienska 3 och 4. Det är inte förbjudet att göra prövning, även om man inte har några betyg, över huvudet taget. Prövningsavgift är 500 kr. Och du, som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika svenska städer; behöver inte vara där du bor eller är skriven.

    ****
    Ett annat sätt:
    om komvux i din kommun erbjuder kurser i Italienska på komvux, kan det vara mycket fördelaktigt för dig att läsa kurserna i stället; du slipper då betala prövningsavgift och resor till prövningsstället. Det är också lättare att få högre betyg i kurser om man läser dem, jämfört med prövningar.
    Om komvux inte vill ta in dig på Italienska 3, utan att du har godkända betyg i Italienska 1 och 2, kan du kanske läsa Italienska 1 och 2 (om du läser dem på heltid, tar det 10 veckor: 5 v per kurs). Det kanske går att läsa ännu snabbare än på "bara heltid".

    • : Okej vad bra då vet jag. Tack så mycket!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!