Malva
    Hej jag är en tjej som går i 1:an i gymnasiet, och jag har en svenskalärare som jag avskyr. Hon ger mig ingen feedback jag kan använda, säger rasistiska kommentarer till folk i klassen och får mig att må dåligt över min prestation. Jag har pga det funderat på att tenta av gymnasiets svenska och undrar hur svårt det är att få B/A i kurserna?
    • Anna : Har du pratat med skolpersonal och med dina vårdhadshavare? Du är under 18 år och är ännu inte myndig, därför får och Bör dina vårdnadshavare ta en aktiv ställning i frågorna som gäller din utbildning. Ytterst ansvarig är det Rektorn på en skola - för i princip allt som händer på skolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malva,

    det är jättetråkigt att läsa om det som du berättar om era svensklektioner. Har du påtalat detta till rektor på din skola? eller till någon personal, t.ex till SYV, kurator eller skolsköterska (pga du mår dåligt - så kan även sjuksköterska och/eller skolläkare behöva involveras).

    Angående "tenta av" kurser som du läser nu eller kurser som du ännu inte har läst, när du är gymnasieelev, så ingår det inte i elevens rättigheter att göra det.

    Elever på gymnasiet har rätt att göra prövning endast i 2 fall:
    - om de fick F betyg
    eller
    - om undervisning i en obligatorisk kurs ej kan erbjudas /t.ex pga lärare saknas/ eller om eleven var sjukskriven  och inte kunde delta i undervisningen av en obligatorisk kurs (eller i vissa fall i en valbar kurs, men som måste betygsättas för att uppnå kraven för examensbevis).

    Den situation som du beskriver är jättetråkig men faller inte under reglerna om när en gymnasieelev får göra prövningar. du får givetvis fråga på din skola, det kan ingen förbjuda att du frågar men jag tror det blir Nej som svar på din fråga.
    Vänligen
    ANNA