Linda
    Hej! Min son ska välja gymnasie och är mycket osäker. Finns det någon fördel med att välja ett teoretisk program jämfört med att läsa ett praktiskt program då man även läser in högskolegrundandeämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    på alla yrkesprogram har alla elever rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är bara att säga till på skolan.
    Det är nästan alltid lättare att på komvux efter gymnasiet läsa de teoretiska kurserna, om man skulle behöva komplettera; däremot att på komvux läsa yrkeskurer för att ex. bli Elektriker, Murare, Anläggningsförare, Bagare eller Frisör (bara för att ta några exempel) - är mycket-mycket svårt (många ggr helt omöjligt).
    Se gärna info på framtid.se/bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram