Kristina
    Hej!
    Jag är helt förtvivlad! Jag tycker så fruktansvärt mycket om teoretisk gastronomi/kulinarisk vetenskap att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag har en master i biologi och en magister i journalistik i vilket jag i så hög grad som möjligt försökt bland in gastrostomi och mat-/måltidskunskap (inte omtyckt av vederbörande institutioner). Allt CSN är slut och kassan börjar sina rejält. Om jag ska sätta mig själv på de höga hästarna så vågar jag påstå att jag kan mer än de flesta när det gäller teoretisk gastronomi fysik, biologi, kemi angående matlagning, historia i matlandet och faktiskt (inte mer ön de flesta) att laga mat. Jag vill syssla med detta så mycket att det nästan gör ont. Kan ni (jag skulle inte bli förvånad om ni svarar nej) kunna på något sätt hjälpa mig, rikta mig ät rätt håll, rekommendera något eller bara säga ”glöm det”? Nu är det så att jag, tyvärr, lider av ”är-det-inte-inom-min-intressesfär-vill-jag-inte-och-det-blir-inte-ordentligt-gjort”-syndromet. Ett I-landssyndrom så det bara skriker om det, men likväl en sanning. En del har sagt åt mig att ta så kallade skitjobb tills jag vet vad jag vill, men tjaaa… ni fattar. Orsaken till att jag inte gett upp än är att jag vet att jag skulle göra ett så extremt bra jobb om jag kom till rätt plats (jag sitter tydligen fortfarande på den höga sadeln). Snälla, döda mina drömmar eller ge mig en puttenuttig knuff åt ett givande och realistiskt håll . Med vänliga hälsningar Kristina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristina,
    kan inte du starta eget företag och som egenföretagare/entreprenör sysssla med det som du tycker är roligast? Du skriver att du vet att du skulle göra ett mycket bra jobb om du fick chansen. Ge dig själv jobb, bli din egen arbetsgivare.
    Som frilansande journalist också - kan inte du skriva artiklar/krönikor inom ditt specialområde och försöka få dem publicerade i passande tidningar/tidsskrifter?
    ***
    Sedan tänker jag också på att >>doktorand-tjänster är ju ett sätt att "studera med lön". Om du kan söka doktorand-tjänst inom ditt favorit-område, kanske?

    ***
    Folkhögskolorna - det finns idag 154 folkhögskolor som har olika inriktningar och specialiteter. Det kan finnas (förhoppningsvis) någon folkhögskola som har - för dig - rätt inriktning, där du skulle kunna söka jobb som lärare (folkhögskolelärare)?
    Överlag - att undervisa tänker jag på...? och/eller att utveckla undervisningsmaterial för lärare/utbildare?
    Inom gymnasieskola finns det t.ex en kurs Naturvetenskaplig specialisering. Ditt intresseområde kanske kan bli grund för en kurs inom det ämnet?

    Hoppas någonting i mitt svar kan på något sätt bli till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA