Suhayb
    Hej,
    Jag har sökt till Köpenhams universitet för att plugga till läkare. Gjorde mitt IB exam i 2016 och fick 40 poäng. Jag har mattematik standard level och det räckte inte för det är inte lika med Danmarks Mattematik A. Dock är sveriges Matte 4 like med Mattematik A i danmark. Jag frågade den komvux som ligger i Malmö (där jag bor) och de säger att prövning görs i Oktober. Om jag vill göra tidigare ska jag kolla i andra kommuner. Vet ni de tidigaste datum då jag kan göra en matte 4 prövning i sverige?
    • : Tack för svaret Anna,
    • : Jag har läst mathematics standard level i IB och den är väldigt lik matte 4 (har kollat på matteboken). Matte för mig var en av de enklaste ämnen, fick toppbetyg där. Ska kolla på komvux, återkommer om några fler funderingar uppstår :)
    • Julia : Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till !
    • : Har nu ansökt till sommarkursen. Ska dubbelkolla med universiteten i danmark att det är okej. Vet ni om man får betygen direkt när man slutar? Om det är så eller inom ramen av 1-2 veckor av kursen kommer jag ha behörigheten till att bli antagen till den danska universiteten redan till höst. Det är rätt frustrerande när man har meritvärden som krävs men inte har den grundläggande behörigheten. (Danska läkarprogrammet kräver den danska version av meritvärde, 11.1 och jag har 11.4)
    • Julia : Att du sökte en sommarkurs betyder tyvärr inte att du garanterat blir antagen.:( vihoppas du blir antagen och då kan du fråga kursadministratör hur snabbt man kan få sitt betyg efter det att kursen är slut. Lycka till!
    • : ok blev antagen på sommarkurs, får betyg en vecka efter slut, som är 4e augusti, danmark vill ha betygen innan 1a september, så det blir bra
    • Ludmila : Jättebra! Grattis! Lycka till med studierna! om du vill kan du förbereda dig med hjälp av www.matteboken.se där du hittar alla mattekurser. :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Suhayb, det finns tyvärr inte någon sammanställd information om prövningsdatumen. Man får fråga i varje kommun själv. Jättetråkigt att det är på det viset!

    Vi har nyligen fått svar från Prövningsenheten i Göteborg att de öppnar ansökan från 1 juli och första prövningstillfällen i bl a Matematik 4 blir under första veckan i september.

    Att hinna anmäla sig och genomföra prövning innan sommaren/semestrarna är kanske mer eller mindre omöjligt. Detta för att vi är nu i princip "mitt i maj" och att någon prövning ska göras i juni-juli brukar inte förekomma. Prövningsansökan vill prövningsställena ha minst 3 veckor innan första del av prövningen ska genomföras; sedan - andra del av prövningen - brukar ligga 2-3 veckor efter första delen (det är alltså inte vid ett och samma tillfälle man genomför prövningen, utan det är 2 separata dagar, som ligger minst 2 v. från varandra). Att hitta någonstans att anmäla sig 10 maj till ngt. tillfälle som ligger tidigare än mitt på augusti - tror inte jag på.

    Det är jättejobbigt att fråga i alla de olika kommuner, det förstår jag. Jag tycker att en sammanställd info om prövningar över hela Sverige borde finnas. Svårigheten ligger i att sköta den info; ständigt uppdatera - när platserna tar slut och förändringar sker.

    En fundering som jag har: Har du kunskaper i matematik 4? Om du inte läste en motsvarande kurs på gymnasiet, varifrån får du kunskaper? Självstudier är en väg att gå. En annan och många ggr bättre väg att gå är att anmäla sig till att läsa matte 4 på komvux. Komvux i din kommun kan ha sommarkurser. Det kan vara både snabbare och bättre väg att läsa på Komvux och få betyg i slutet av kursen. Matematik 4 läser man på komvux på heltid på 5 veckor. Det är inte omöjligt att få betyg ännu snabbare än på 5 veckor, om man läser på "flex" eller på distans (då man läser i sin egen individuell studietakt).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Du skriver att du bor i Malmö. Jag tittade på Malmös hemsida och ser bl a följande

    och sista ansökningsdag är enligt vad jag kunde se är 15 maj.

    Och en annan kurs som har ett individuellt upplägg. Du väljer själv studietakt och tillsammans med din kontaktperson på skolan gör du din studieplanering, dvs din studieplan. Du studerar via vår lärplattform Exlearn2. Kursen har några obligatoriska moment som görs på skolan.

      med start 19 juni.

    Jag tycker det finns många fördelar i att Läsa en kurs, jämfört med att göra Prövning i den. När du studerar får du undervisning och möjlighet att fråga läraren och få hjälp. Dessutom kan du ha rätt till studiemedel under tiden du läser. Undervisning är gratis. Kurslitteratur (mattebok) kan kosta "en slant" om du inte lyckas låna den på biblioteket.

    Vid prövning får du skaffa sig kunskaper på egen hand + du har inte rätt till studiemedel under tiden du läser till prövningen, och du läser på egen hand (självstudier) + att du betalar prövningsavgift 500 kr.

    Vid frågor om hur du ansöker om att få läsa en komvux-kurs i Malmö - var god vänd dig till Vägledningscentrum >>.

    Ännu ett förslag som jag har är att du frågar på den skolan i Danmark om de har någon förberedande kurs i matte inför sin utbildning, som de kan erbjuda dig; eller om de har möjlighet att erbjuda dig göra test i matte. Det är inte omöjligt att de har något förslag på hur du kan lösa det med behörighet i matte. Jag tycker du bör fråga. Säger de Nej, då vet du att de inte kan hjälpa dig med det, men mitt råd är att du frågar dem. :)