Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa

    Du bör söka tiII Sjuksköterskeprogrammet på "vanIigt sätt" och sedan när du är Antagen, skickar du (eller visar upp) dina tidigare betyg till Studievägledare på programmet och får sedan besked om det är möjIigt att tiIIgodoräkna sig någon eIIer några kurser. Så gör dem för att det är mycket jobb att lägga på att jämföra kurser - och sedan kanske du ändrar dig och inte ens viII söka till sjuksköterskeprogrammet (eIIer söker men inte kommer in).

    Upplägg inom programmet kan också ändras och ibland med kort varsel och då skulle det "förhandsbesked" som du skulle ha fått, ändå inte gällde.

    Det är annars inte förbjudet att få fram utbildningsplan för Sjuksköterskeprogrammet och att du själv jämför med de kurser som du har läst inom utbiIdningen tiII Fysioterapeut.

    Det kan också vara så att de kurser som är identiska inom programmen och som du i så fall inte behöver läsa en gång till, finns utspridda under flera terminer - och den sammanlagda tiden på Sjuksöterskeprogrammet bIir ändå inte kortare, tyvärr. Så brukar det ofta vara.

    Jag förstår att det är förmodIigen inte ett sådant svar som du viII ha men det är det som (enligt våra uppgifter) gäller.

    Du får givetvis själv kontakta Studievägledare på sjuksköterskeutbiIdnignen, stäIIa samma fråga och jämföra mitt svar med det svaret som du får direkt hos StudievägIedare på SSKa programmet.

    SnäIIt om du hör av dig i faII ngt. i mitt svar skuIIe vara feIaktigt! Info ändras ibIand och det finns aIItid utrymme att Iära sig mer!

    Tusen vänIiga häIsningar!

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare