patricia
    Jag pluggar just nu en termin utomlands och undrar vad jag kan göra med mina betyg när jag kommer hem? Kan mina betyg hjälpa mig att komma in på ett universitet i sverige?
    • Anna : Är det studier på gymnasial nivå eller på universitetet utomlands som du bedriver?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Patricia,

    har du Grundläggande behörighet till högskola i Sverige? Om inte, kan inte du komma in.
    Om du är BEHÖRIG till svenska högskoleutbildningar - konkurrerar du om plats i en eller i flera urvalsgrupper.
    Har du svenska eller utländska gymnasiala betyg?
    I betygsgrupper till svenska högskole"grund"utbildningar /dvs ej magister- eller masterprogram, dvs ej de utbildningar där tidigare högskolestudier krävs/ - konkurrerar man med Gymnasiala betyg. Man kan konkurrera med svenska eller med utländska Gymnasiala betyg.
    ***
    Du skriver tyvärr inte VAD för SORT studier du bedriver i utlandet, därför går det inte att ge svar på din fråga.
    Det enda jag kan säga är att erfarenhet av att bo och studera i utlandet kan hjälpa dig få högre resultat på Högskoleprovet (om du väljer göra Högskoleprovet).
    Och OM ALTERNATIVT URVAL (urval i AU-urvalsgruppen görs - vilket är sällan förekommande, men ändå kan finnas) - då kan det i så fall anses vara ett "plus" att du har läst utomlands.

    Bästa hälsningar

    ANNA