Arna
    Hej!

    Jag har betyg från en avslutad utländsk gymnasieutbildning men just nu läser jag SVA 2 på Komvux. Jag kommer också att fortsätta med SVA 3 och göra prövningar i Fysik 2, Kemi 2 och Engelska 7(läser/ska läsa dem på min egen hand).

    Min fråga: tillhör jag BI eller BII?
    Tack på förhand

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Arna,

    det är rätt så krångligt med reglerna kring utländs gymnasieutbildning. Den som bestämmer i detta fallet är www.antagning.se och vad de säger om utländsk gymnasieutbildning står att läsa på den här sidan>>> och mitt förslag är att du läser på sidan (länken) och i fall ngt. är oklart - kontakta Antagning.se och få svar direkt från dem, det är ändå de som bestämmer, oavsett vad jag skulle svara dig.

    Och så tänker jag så här också: de kurser som du nämner, behöver du få betyg i (för utan de betygen är du inte behörig till den utbildning som du vill söka). Du kan i så fall inte välja att inte läsa dem. Du måste alltså få betyg i dem i vilket fall... :)

    Försök få så höga betyg som du kan i alla kurser. Och sedan blir du prövad i den gruppen som Antagning.se bestämmer /det är ändå deras beslut som gäller/. Och vi hoppas på det bästa!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    enligt info på https://www.antagning.se/globalassets/faktablad-syv/for-dig-som-vill-soka-utl.pdf bör du prövas i BII, kompletteringsgruppen - för att du läser även t.ex fysik för att bli behörig. Om du inte hade tillräckligt med fysik i din utländska utbildning, och behöver komplettera med fysik 2, t.ex  då prövas du i Kompletteringsgruppen, BII.

    Men om du hade tillräckligt med fysik även i dina utländska betyg, och ska göra prövning endast för att höja ditt meritvärde, t.ex - då kanske du ska prövas i både BI och BII. Det är inte helt lätt att alltid 100% veta hur Antagning.se kommer att "se på saken". Därför är det i fall du tycker det är viktigt för dig att få svar på den frågan - bör vända dig till Antagning.se direkt. De kan titta på ditt "ärende", exakt vad du har för kurser, vilka bedömningar som tidigare har gjorts och ge dig rätt svar.

    Bästa hälsningar

    ANNA