Jon
    Hej,
    Jag undrar hur man vet om man har gymnasieexamen. Jag läste teknik på gymnasiet och har nu läst ett par ämnen på vuxenskolan också, så här ser mina betyg ut:

    Animation 1 E (Gymnasiet)
    Datorteknik 1a D (Gymnasiet)
    Digitalt skapande 1 B (Gymnasiet)
    Engelska 5 C (Gymnasiet)
    Engelska 6 D (Gymnasiet)
    Engelska 7 F (Gymnasiet)
    Fysik 1a E (Gymnasiet)
    Fysik 2 F (Gymnasiet)
    Fysik 2 E (Vuxenskola)
    Gymnasiearbete E (Gymnasiet)
    Historia 1a1 D (Gymnasiet)
    Idrott och hälsa 1 B (Gymnasiet)
    Kemi 1 D (Vuxenskola)
    Matematik 1c D (Gymnasiet)
    Matematik 2c E (Gymnasiet)
    Matematik 3c D (Vuxenskola)
    Matematik 4 E (Vuxenskola)
    Matematik 5 E (Vuxenskola)
    Naturkunskap 1a1 A (Vuxenskola)
    Programmering 1 E (Gymnasiet)
    Programmering 2 E (Gymnasiet)
    Religionskunskap 1 E (Gymnasiet)
    Samhällskunskap 1b E (Gymnasiet)
    Svenska 1 D (Gymnasiet)
    Svenska 2 C (Gymnasiet)
    Svenska 3 E (Gymnasiet)
    Teknik 1 D (Gymnasiet)
    Webbutveckling 1 C (Gymnasiet)

    Jag fick reda på att jag behövde läsa en kurs av Naturkunskap/Biologi för att få examen via vuxenskolan, så jag läste Naturkunskap 1a1 där. Jag undrar nu om betygen är tillräckliga för gymnasieexamen?
    Och måste man beställa en gymnasieexamen? Jag såg att betygen överförts till antagning.se, är det tillräckligt att ha betygen där för att vara behörig eller behöver gymnasieexamen registreras på något sätt?

    Ursäkta om det blev lite många frågor, vill verkligen börja universitet/högskola till höstterminen.

    MVH Jon

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jon,

    du behöver beställa och få ut ett EXAMENSBEVIS. Det är Rubriken/överskriften på dokumentet - som ska vara just Examensbevis. Då har man gymnasieexamen. Utan examensbeviset har du inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Du har ännu gott om tid, men ansök om examensbeviset så fort du kan. sista dag att komplettera med betyg i år är 21 juni.
    Ansökan måste du göra på Antagning.se senast 16 april /ansökningsperiod börja den 15 mars/.

    Vänligen

    L.

    Liselotte

    Jag har nu räknat på dina betyg och även pratat med en sakkunnig från Skolverket. vi kom fram till att du idag inte uppfyller kraven för examensbevis från komvux OM DU VILL HA ENDAST GODKÄNDA BETYG IN I DITT EXAMENSBEVIS. Det fattas betyg i en 50 poängskurs. Detta pga kursen Naturkunskap 1a1 får inte tas in i samma examensbevis med fysik och kemi - detta för att kurserna "överlappar" varandra. Dock är det en bedömningsfråga. Har du tur, kan rektor på komvux bestämma att pga du inte läste biologi, men det i nk1a1 ingår en liten del biologi, och trots att det ingår också fysik och kemi-delar i nk1a1 - så kan rektor ändå bedöma att det är OK att du tar in nk1a1 in i ditt examensbevis.
    Du får alltså välja - antingen Ansöker du om examensbevis och hoppas det går bra eller läser en annan 50 poängskurs, för att ersätta nk1a1-betyget.

    • : Hej Liselotte, tack för svaret!
    • : Räcker alltså betygen till för ett examensbevis? Var kan man beställa beviset från?
    • Liselotte : Om du är folkbokförd i Stockholm, är det http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Vuxenutbildningscentrum/#Telefontider-for-fragor-om-komvux du kontaktar för att beställa ditt examensbevis.
    • Liselotte : Om du på förhand gjort en Studieplanering med SYV på komux och det i planeringen står att du ska läsa nk1a1... kan det underlätta för dig, om du kan uppvisa den planeringen. Dock kan rektor på komvux Ändå fatta beslut om att det ej går att ta in Nk1a1 in i samma examensbevis som fysik och kemi. Det är rektor som är ytterst ansvarig.
    • : Okej, har jag alltså tillräckliga betyg för examensbevis, men ett betyg i examen är då F?
    • : Jag har ju nu klarat de ämnen som var med i tekniklinjen och när jag fick reda på att det krävdes ytterligare ett betyg i Biologi/naturkunskap så frågade jag specifikt om det räckte med nk1a1 och fick då svaret: Ja...
    • Anna : Det är en "bedömningsfråga" och det är Rektor på din komvux som får fatta beslut. Ansök om Examensbeviset. Jag hoppas och tror det kommer att gå bra.
    • : Okej, tack för svaret. En sista fråga, spelar det någon roll vilken 50p kurs jag läser, om jag nu måste göra det? Tänkte möjligtvis läsa någon språk-kurs
    • Anna : Alla språkkurser är på 100 poäng. Det finns få 50 poängs-kurser, ex. psykologi-kurser är på 50 p.
    Läs alla kommentarer