Ella
    Hej!
    Vi ska ha bestämt vårt ämne till gymnasiearbetet på tisdag och jag känner mig väldigt förvirrad. Jag går Naturlinjen med inriktning samhälle och har verkligen ingen aning om vad jag ska eller kan skriva om. Jag vet att jag vill ha biologi men förstår inte riktigt vad samhällsinriktningen gör mig för nytta i just arbetet.

    Jag är intresserad av kost & hälsa, kroppen, träning och sjukdomar men vet inte hur jag ska få ihop en frågeställning. Jag skulle även kunna tänka mig att göra någon sorts jämförelse mellan sverige och spanien men som sagt vet jag inte på vad. Väldigt tacksam för snabbt svar.

    /Förvirrad tjej

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    kika gärna på >>yrke/yrken-na-natur-och-samhalle - och du kommer kanske på någon idé själv: du ser i presentationen där vilka utbildningar som du efter din gymnasial utbildning blir behörig att söka på eftergymnasial nivå. Och du kan t.ex jämföra vilka YRKEN INOM NATURVETENSKAP/BIOLOGI som finns i Sverige och i Spanien; vilka utbildningar som leder till de yrkena och hur lätt/svårt är det att få jobb mm.

    "Arbetsmarknadskunskap" är område inom Samhällsvetenskap och om du undersöker yrken inom Naturvetenskap/biologi - statistik kring de yrken ... lönenivåer; villkor; arbetsmarknadens prognoser mm. ?

    ***

    Ett annat förslag:
    kika på vilka kurser som är "speciella" för just din inriktning på NA - det är

    och du kan därför bläddra i läroböcker för Geografi 1 och/eller Samhällskunskap 2 och välja ett kapitel som du vill fördjupa dig i mycket mer än det som berättas om i läroboken.

    Eller så kanske du vill jämföra de "geografiska" skillnader mellan Sverige och Spanien och hur de ev kan förklara hur samhällsstrukturen ser ut i de två länderna idag (ex. hur stor procent av befolkningen jobbar inom lantbruk; hur import-export ser ut för de två länderna, dvs undersöka samband mellan klimat-väder-vattenförsörjning och samhällsstrukturen ex. om man på ngt. sätt kan påvisa att medellivslängd påverkas av "geografiska förhållanden" eller inte).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA
    p.S - kika gärna även på >>>info/tema-for-gymnasiearbete

    • : Hej! Tack för svar! Har du några tips på vad jag kan skriva gymnasiearbetet om om jag vill få med hälsa, kost eller skriva im ngn sjukdom?
    • Anna : Du kan kanske jämföra kostvanor för befolkning i Sverige och Spanien, t.ex hur mycket kött och socker man äter per person och år - och koppla det till "allmän hälsotillstånd" hos befolkningen i de de länder. Eller ta en sjukdom t.ex Diabetes typ 2 och jämför spridning av den sjukdomen i olika länder och försöka förklara skillnader med befolkningens kostvanor.
    • : Tusen tack!! Det låter intressant att göra gymnasiearbetet på! Har du ngt tips på hur man ska gå tillväga på den diabetesfrågan o hur man ska formulera frågeställning?
    • Julia : Kanske "Samband mellan miljöfaktorer och Diabetes typ 2" ? - men prata gärna med din handledare för gymnasiearbete som du får på skolan. Handledare för GA måste på förhand godkänna ditt Tema och val av frågeställningar.
    Läs alla kommentarer