Sofia

    Hej. Jag har gått ut gymnasiet och jag gick samhällsvetenskapliga programmet. Nu i efterhand så har jag funderat och jag är mer intresserad av att plugga någonting inom naturvetenskap. Har ni tips på hur jag kan göra för att plugga de ämnen som behövs? Vad är smidigast? Känns ganska jobbigt då jag tänkte plugga i höst men det blir nog försent nu då det tar tid att få mina behörigheter för ett naturvetenskapligt program (universitet eller högskola)

    • : Tror du kan läsa naturvetenskaplig basår 1 år i universitet :) Du behöver nog bara ha läst klart matte 3, om inte kan du göra det i komvux
    • : Har ni tips på vilka universitet som erbjuder naturvetenskapliga basår?
    • : Har för mig att Stockholms universitet och Göteborgs universitet gör det, samt komvux kanske? Du kan söka på nätet för där du specifikt bor och se om du hittar något. Dock ingen aning om detta 100% stämmer du får nog kolla med en SYV också :)
    • Julia :

      Mitt förslag är att kika på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu >> och på www.antagning.se ser man de högskoleutbildningar som just nu är sökbara. På Studera.nu/basår - kan du se en lista på basåren på högskolenivå; var observant på att "tekniska basår" brukar ej inkludera biologi men kan inkludera högre mattekurser än matte 4.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    naturvetenskapliga kurser som t.ex fysik1 och 2, kemi 1och 2, biologi 1och 2 samt matematik (upp till matte 4) kan man komplettera på
    KOMVUX
    på en folkhögskola
    på naturvetenskapligt basår på högskolenivå
    eller genom självstudier och efterföljande prövningar (betyg från prövningar är lika mycket värda som betygen man får i slutet av en kurs som man läser).

    Komvux
    Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du ansöker om att läsa gymnasiala kurser;

    Folkhögskola & högskola/universitet är statliga och då kan du söka till alla de olika skolorna, oavsett vilken kommun du är skriven i.
    Och även prövningar kan du, när du inte längre är gymnasieelev, göra i alla de olika svenska städerna, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i.

    Ang. smidigast
    Sök överallt. Om du blir antagen på flera ställen, kan du välja sen. Att man söker betyder inte per automatik att man får studieplats, tyvärr. För varje ny ansökan får du en ny chans - så gör många ansökningar.
    Då du behöver komplettera med "samma kurser" (med samma innehåll och volym), oavsett inom vilken studieform du läser, så tar det lika lång tid... så smidigast är kanske att läsa på en skola som är närmast bostaden (slippa pendla långt eller flytta).