Elev
    Hej!
    Jag ska söka till universitetet, men har en fråga som jag länge funderat på.
    Jag har ett enormt intresse för arbete relaterat till ämnet mobbning och kränkningar inom både skola och arbetslivet. Vilka möjliga utbildningar/yrken finns för arbete med ämnena?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    är det ur psykologiska aspekter, eller ur juridiska/rättsliga eller ur aspekten "personal-hantering" som du vill arbeta med problemet mobbning och kränkningar?
    Många olika yrken arbetar med den problematiken - men ur olika synvinklar, med olika metoder och instrument. Även som journalist kan man specialisera sig på att skriva om just den problematiken.
    Kika på flera yrken: Diskrimineringsombudsman>>
    Elevombud>>
    Facklig förtroendeman>>
    Personalvetare>>
    Ombud>>
    God man>>
    Kurator>>
    Organisationsutvecklare>>
    HR-specialist>>

    och sedan när man vet vilket yrke man vill satsa på - då ser man i yrkespresentationen vilken utbildning som krävs.
    Men om jag får bara nämna en utbildning som rekommendation /som svar på din fråga/ - säger jag Socionomprogrammet.

    • Elev : Jag kan tänka mig inom psykologiska med att hjälpa människor som varit utsatta att tillsammans diskutera och komma fram till lösningar. Även juridiskt med vad som gäller. Andra möjliga vägar är att utbilda människor på arbetsplatser om ämnet eller rådgivning.
    • Anna : Då har jag förslag på Psykologprogrammet, Juristprogrammet och Socionomprogrammet - som utbildningar för dig.