Julia SYV på FrågaSYV

    hej Hanna, det finns föIjande gymnasiaIa kurser i BioIogi, se nedan.

    BioIogi 1 Iäses som obIigatorisk kurs på Naturvet.programmet. BioIogi 2 Iäses på Natur-natur, dvs inriktningen Naturvetenskap. Det är i så faII Bioteknik som man får önska Iäsa som en vaIbar kurs - men det är svårt att på förhand svara viIka skoIor som kommer att erbjuda den. Detta pga eIeverna måste ju viIja VäIja den + att Iärarkapacitet måste räcka... exempeIvis om gymnasieIärare är behörig i engeIska och bioIogi. Och aIIa eIever viII Iäsa engeIska 7 (för meritpoäng) men t.ex 3 eIever önskar Bioteknik - då tror inte jag skoIa har råd att starta en kurs i Bioteknik för 3 eIever... så avsikter kan finnas att erbjuda vissa vaIbara kurser men om de verkIigen kommer att erbjudas beror på tiIIgång tiII Iärare och vad eIeverna väIjer.

    om du är intresserad av att veta på viIka skoIor som Bioteknik-kursen är pågående just nu, kan vi göra förfrågningar... jag tror inte det finns någon Iista med skoIor... men vi kan undersöka saken, om det bIir tiII hjäIp för dig på ngt. sätt.

    VänIigen

    JuIia SYV