Anna
    Hej!

    Ifall man behöver göra tisus-provet för att bli behörig till högskola, hamnar man då i BII? "Om du gör testet efter avslutade gymnasiestudier så hamnar din ansökan i kompletteringsgruppen BII." Så står det på handelshögskolans hemsida - innebär detta att man inte hamnar i kompletteringsgruppen om man alltså gör provet under sin gymnasietid?

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Anna!

    Jag känner bara till fall då elever kompletterar med Tisus efter och därmed hamnar i kompletteringsgruppen. Jag vågar därför inte svara helt hundra nu, hur det blir om du gör Tisus innan gymnasieexamen, jag återkommer med ett utförligare svar så fort jag vet mer.

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : För visst går det att göra tisus innan gymnasieexamen?
    • Anna : Om du vill söka till HHS, Handelshögskolan i Stockholm, så är det rätt så "speciellt". Det är en Privat högskola, som sätter upp sina egna regler. T.ex erkänner de inte några Meritpoäng; de har också bestämt sig att för att man ska bli BEHÖRIG, behöver man lägst ha C-betyg i vissa kurser. Det är därför bäst att höra med HHS direkt. "Vanliga regler" gäller inte när man söker till en privat högskola, som HHS är. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    TiSUS är "test i svenska för universitets-studerande" som ofta görs av personer från andra länder som läser svenska som sitt andra språk. Testet sägs vara svårare att klara än att få godkänt betyg i Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3. Om du har möjlighet att klara godkänt betyg i Svenska 3 eller i SAS 3, rekommenderar jag det i första hand; och TiSUS i andra hand.

    Du skriver i din kommentar om att du funderar på att söka till HHS. Jag har svarat i Min kommentar om att "vanliga regler" gäller inte för HHS, då det är en Privat högskola, som i mångt och mycket sätter upp sina egna regler. Därför är det bäst att noga läsa på just deras hemsida och tänka på att de bestämmer själva... och de kan också ändra sig... därför rekommenderar jag att du tar Kontakt direkt med HHS, och kontaktinfo finns på www.hhs.se/sv/contact

    Bästa hälsningar

    ANNA