Mary

    Hej! Jag undrar om man kollar på jämförelsetalet eller poäng när man ska söka till universitetet. Jag vill nämligen gå juristprogrammet men det står att jag måste ha 20.05 BI (förstår inte riktigt vad det betyder). Sedan så kollade jag mina kurser och vilka betyg jag troligen kommer få och kom fram till att jag hade 15 och lite mer i jämförelsetal. Jag är jätteledsen att jag inte har chansen att bli jurist och jag vet inte vad jag ska göra, för jag går i tvåan och jag förstår inte riktigt hur antagningen fungerar. Har jag fortfarande chans eller måste jag ha A i allt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    I betygsgrupper konkurrerar man med MERITVÄRDE NÄR MAN SÖKER till svenska högskoleutbildningar. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Du får gärna läsa info på gymnasieGuiden.se/merit där det förklaras kring meritpoäng; och jämförelsetal blir för dig "snittbetyget" på alla kurser i ditt examensbevis (exklusive Gymnasiearbete).

    Gör ditt bästa i alla kurser du läser; gör också Högskoleprovet så många ggr du hinner & orkar.
    Sedan finns det också en liten chans till: men det är endast om man läsa juristprogrammet på Lunds Universitet - komma in via UJIK.

    Du kan inte göra mer än ditt bästa; så läs på och gör ditt bästa. Du kanske kommer in via Högskoleprovet, via UJIK eller så kan du efter gymnasiet försöka höja dina betyg - t.ex genom prövningar.

    Du får också gärna kika på andra yrken som på olika sätt liknar yrket Jurist, t.ex Rättsvetare; Adoptionskonsult; Utredare; Upphandlare; Patentombud; Paralegal, IP-paralegal eller Bygglovshandläggare (i många yrken ingår det att kunna en hel del juridik).