Gustav

    Jag pluggade natur-sam på gymnasiet och gick ut i somras. Nu funderar jag på att söka en ingenjörsutbildning på KTH till nästa höst men saknar då behörighet då jag inte läst Fysik 2. Jag tänker att jag skulle plugga upp den nu till våren men det verkar bli svårt eftersom att komvux endast erbjuder kurser efter den 1:a Juli året man fyller 20 (jag fyller 20 i februari nästa år). Finns det något annat tillvägagångssätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,
    om du har examensbevis eller studiebevis (alltså, om du gick i 3 år på gymnasiets nationellt program) då tar komvux emot, oavsett hur ung du är. Du behöver alltså inte vara 20 år... om du redan är "färdig med gymnasiet", då tar komvux emot dig.

    Annars så kan man läsa på folkhögskolorna, om du hittar var du kan få plats för att endast läsa fysik2.
    Ännu ett sätt är att skaffa kunskaper genom självstudier och göra prövning. Betyg du får på prövningen är exakt lika mycket värd som du får i slutet av en genomgången kurs.

    Vänligen
    Julia