Julius

    Hej! Jag tog studenten våren 2017 och gick ut med ett snitt på 20.89, jag vill dock höja detta till omrking 21.1 eller så i hoppet om att komma in på läkarprogrammet till våren 2019 (antagningen våren 2018 låg på 21.04 i urval 2). Går detta att göra under hösten 2018 och isåfall hur? Mvh Julius

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Förutom Högskoleprovet, som du säkert känner till ... Är det Prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis -som är realistiska lösningar men i fall du ej har Max i merit som är 2.5, kanske kan du läsa en eller flera kurser på komvux. Har du godkända betyg i eng 7, moderna språk 3&4 eller i matte 5 och/eller matte specialisering ?

    • : Jag har full merit, läste moderna språk 3 och 4 samt engelska 7. Har dock inte läst matte 5 eller matte specialisering, skulle det hjälpa att läsa dem? Om jag nu gör en prövning i tillexempel ett ämne som jag fick C i och höjer det till ett A hur förändras mitt snitt?
    • Mikael : Om du har full merit kan mattekurser endast hjälpa dig om du inte har A betyg i eng 7 och/eller i mod.språk 3&4.
    • Mikael : Höjning i en 100p.kurs från C till A ger +0.2.
    • : Nej då hjälper inte matten mig något. Tror du det hade räckt för mig att höja mig med 0.2, om jag vill komma in på läkarlinjen i göteborg VT 2019? Och hur anmäler jag mig till en prövning?
    • : Och om jag gör en prövning kommer jag att söka in i BII gruppen eller BI gruppen?
    • Mikael : Du kommer prövas med lägre meritvärde i BI och med högre - i BII, dvs i flera urvalsgrupper samtidigt . Prövning får du göra i alla kommuner i Sverige, oavsett din folkbokföringskommun . Kan vara svårt att hitta var det går att anmäla sig till prövning .
    • Mikael : Ang vilket meritvärde som kommer att ge plats på utbildningen, går inte att veta på förhand, därför är det bäst att höja meritvärde så mycket som möjligt.
    Läs alla kommentarer