Ella
    Hej!

    Jag går på ekonomiprogrammet på Peder Skrivares gymnasium i Varberg.

    Jag är full medveten om att jag inte tycker att ekonomiprogrammet känns rätt för mig men jag kommer förmodligen fortsätta läsa mina 3 år på det programmet.

    Jag är dock ganska intresserad av att jobba som en tourmanager alternativt manager till band/artist och jag undrar då ifall det finns några högskolor som erbjuder den inriktningen i Sverige?

    Vet att det finns i USA men jag har inte råd för att betala för högskolan där så jag tänkte att det kanske finns något sånt här i Sverige så man slipper betala pengar man inte har?

    Och är det ett måste med företagsekonomi ifall jag vill jobba som manager för band/artister?

    Företagsekonomi är mitt svagaste ämne och rektorn och jag har än inte kommit överens om ifall jag ska hoppa av den kursen.

    Sen har jag en annan fråga!

    Jag vill gärna bli en nöjesjournalist också så jag undrar ifall man kan utbilda sig till manager och sedan till nöjesjournalist också så att man har två utbildningar?

    Jättetacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Melody!

    Det är bra att du är fastbesluten av att skaffa dig en utbildning, trots att du inte till 100% trivs på skolan nu.

    De två yrken som du är intresserad av - tourmanager och nöjesjournalist - finns det inte det absoluta kravet på att ha en "viss speciell utbildning", utan man kan ha lite olika utbildningsbakgrunder och det är genom personliga kontakter + lite tur + hårt arbete + rätta personliga egenskaper, som man kan få ett av de jobben (eller båda samtidigt).

    Utbud av utbildningar förändras i princip hela tiden. Nya högskole- och yrkeshögskoleutbildningar tillkommer och vissa nuvarande utbildningar läggs ner eller förändras i sitt innehåll. Du kommer att söka till en eftergymnasial utbildning om 2 år. Vi kan inte vara säkra på exakt vilka utbildningar finns om två år. Du kan titta på vilka utbildningar som finns idag: alla högskoleutbildningar i Sverige finns på www.studera.nu och yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Angående utbildningar utomlands - det är givetvis svårt att betala "pengar som man inte har", men om man är väldigt motiverad av att gå en viss utbildning, där man måste betala - så kan man försöka lösa det på olika sätt. Ibland kan man låna pengar hos CSN för att betala terminsavgifter för en utbildning utomlands. Det beror på vilken utbildning det är och den frågan tar man upp med CSN (Centrala Studiestöds Nämnd). Du kan också fundera på att försöka direkt efter gymnasiet få jobb och spara pengar i några år - för att sedan kunna betala för utbildningen. Många gånger hittar folk "kombinationslösningar", dvs sparar en del pengar + lånar från bank, CSN, släkningar och vänner + kommer överens med skolan där man läser om en avbetalningsplan (att inte hela summan betalas på en gång).

    Om du när det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning inte kan söka exakt den utbildning som du vill gå - sök läsa Management och sök då till högskola och Yrkeshögskola samtidigt.

    Angående nöjes-journalist, så kan du söka utbildningar till "vanlig journalist" och senare profilera dig inom nöjesbranschen. Du kan också redan nu starta en blogg eller en hemsida där du skriver om olika event - det kan bli ein början av nöjes-journalist karriären.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare