Nur
    Hej!
    Jag har tre frågor:
    Jag har fått ett examensbevis från gymnasiet och läst 2500 poäng. Jag har idag endast 2 i merit och skulle vilja få 2,5 i merit. Jag undrar om detta skulle gå om jag läser moderna språk i steg 3?

    Min andra fråga är: om jag väljer att läsa moderna språk 3, kommer då ett visst ämne inte ”att räknas med”, så att det fortfarande blir 2500 poäng? Eller får jag merit för 2500+moderna språk 3?

    Min tredje fråga är: går det att läsa hur många gymnasiekurser som helst eller får man endast läsa till en viss del?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuba, om du idag inte har godkänt betyg i moderna språk 3 och har meritpoäng genom engelska 7 och högre kurser i matematik, kan du få 0.5 i merit för godkänt betyg i moderna språk 3. Du vinner på att höa så högt betyg som möjligt i moderna språk 3, därför att betyget kommer även att räknas in i ditt jämförelsetal.

    Inget betyg från ditt examensbevis kommer att "räknas bort". Betyget i moderna språk 3 kommer att räknas med in i ditt jämförelsetal. Med det upplästa, högre, meritvärde kommer du att prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Samtidigt kan du konkurrera i BI-urvalsgruppen, direktgruppen, med de betyg som du har utan komplettering, dvs utan betyget i mod.språk 3.

    Du kommer alltså konkurrera i 2 olika urvalsgrupper samtidigt. Du kan konkurrera i HP-urvalsgruppen också - om du kommer att ha ett giltigt resultat i högskoleprovet.

    ang.läsa "till" fler kurser - så är det så att Läsa fler kurser kan man visst göra, om komvux tar in dig på kurser eller folkhögsola eller om du förbereder dig genom självstudier och gör prövnignar. Dock spelar inte betygen någon roll om inte kurser krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng; de kurser/betygen som ej krävs för behörighet eller inte ger meritpoäng kommer inte Antagning.se ta någon hänsyn till, över huvudet taget.
    Det är alltså Examensbevis + kurser utöver det, som krävs för behörighet ELLER som ger meritpoäng.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Jag har läst spanska 3 men vill läsa ännu ett modernt språk i steg 3. Funkar det? Jag har redan franska (grundläggande kunskaper) i fickan
    • Anna : Du har idag 2.0 i merit - vilka kurser är det som ger dig de meritpoäng? om du t.ex har 1.5 inom moderna språk - för mod.språk 3 och 4 - då är det max merit inom moderna språk.
    • Anna : Att kunna fler språk är jättebra, så läs gärna språk; men du kanske inte får merit för de kurserna. Är du osäker kring din "meritpoängs-situaton" gå prata med en syv som tittar på dina btyg och förklarar för dig om det finns flera olika sätt för dig att få de "resterande" 0.5 i merit. Är du, förresten, säker att du just har 2.0 i merit?
    • : Jag har merit på moderna språk 3, engelska 7 och matte 2, vilket blir 2. Måste jag ha moderna språk 4 eller går det att läsa ännu ett språk i steg 3 för att få merit i det?
    • Anna : så som vi på Fråga SYV tolkar meritpoängsreglerna så får man merit för Mod.språk3 bara en gång. Så, du måste få godkänt betyg i Moderna språk 4 för att få 1.0 till. Det behöver inte vara samma språk - steg 3 och seg 4, men det måste vara olika steg. Det är så vi tolkar reglerna och vi tror att även Antagning.se tolkar reglerna på samma sätt. Just den frågan så som du stället den, har vi på Fråga syv inte fått förut. Vi ställer den specifika frågan till Antagning.se och återkommer till dig.
    • : Tack. Jag väntar på svar då
    • Julia : Nej, det får man tyvärr inte. Jag har nu fått svar från en sakkunnig på Universitets- och högskolerådet.
    • : Okej, men om jag har spanska 3 i mina betyg, men vill läsa franska 4, kan jag då få meritpoäng för franska 4?
    • : Ops. Jag kommer att göra prövning, tänkte jag
    • Julia : Om du läser franska 4 eller gör prövning i franska 4 spelar ingen roll - det är samma resultat... Får du godkänt betyg, genom att läsa den kursen eller genom att göra prövning i den, får du 1.0 i merit, utöver 0.5 som du redan har för spanska 3. Dock är max i merit 2,5. Så du får ändå inte, sammanlagt, mer än 2,5 i merit.
    • : Tack så jättemycket! Jag har fått det svar jag nu har letat efter :)
    • Julia : Så bra! Då vet du nu vad som gäller. Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej man kan inte få 0,5 p för två språk på nivå 3.

    För att få poäng för ett annat språk måste man först ha läst minst nivå 4 på det ena språket.

    ________________________
    Text ovan är det från ett skriftligt svar från en sakkunnig på UHR, Universitets- och Högskolerådet. Jag tänkte själv att det var så som hen skriver men för säkerhetsskull tänkte att kontrollera.
    Tyvärr, alltså - nej; du får läsa kursen men du får inte meritpoäng för den.

    mvh

    Julia SYV

    • : kan jag få meritpoäng om jag läser franska 4, trots att jag inte har läst franska 3?
    • : (Jag har spanska 3 i mina betyg, men franska i min ficka)
    • Julia : Japp, det går bra. Jag har nu kontrollerat detta med en sakkunnig och fick svar att det är helt ok att ha godkänt betyg i spanska 3 och i franska 4 och få full merit inom Moderna språk för den kombinationen.
    • : Tack så jättemycket! Jag har fått det svar jag nu har letat efter :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina kurser! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer